Karriereveilederens 5 tips for å bli karriereklar

Hvordan ta fatt på studenttilværelsen? Karriereveileder Maria Gulseth Berge gir sine 5 beste tips til ferske studenter som ønsker å bli karriereklare i løpet av studietiden.

Publisert i Karrierehistorier av Maria Gulseth Berge Fredag 30. juni, 2023 - 17:00 | sist oppdatert Torsdag 24. august, 2023 - 15:21

1. Prioriter studiene

Læring krever innsats!

Ved å prioritere studiene, får du ikke bare gode resultater, men du lærer også mer. Som dedikert student vil du i tillegg til fagkunnskap tilegne deg ferdigheter som er etterspurt i arbeidslivet.

2. Engasjer deg

Bruk tid på noe du brenner for!

Frivillig, forening, verv eller et idrettslag; det er ikke bare gøy, sosialt og lærerikt. Det kan også gi deg akkurat den erfaringen og nettverket du trenger for å lande drømmejobben senere. Hvis du ikke brenner for noe, er tiden som student ypperlig til å utforske nye interesser.

3. Få arbeidserfaring

Praktisk erfaring er gull verdt!

Selv om utdanning kan være avgjørende for å kvalifisere til en jobb, så kan arbeidserfaring være utslagsgivende for om du får den. Deltid, heltid, sommerjobb, internship, relevant eller ikke – det viktigste er å kunne vise til noe.

4. Karriereveiledning

Bruk karrieretjenestene fra dag én!

Din karriere er godt i gang i det du starter på studiene. Karrieretjenestene er her for å støtte deg underveis i studietiden og hjelpe deg til å finne din vei inn i arbeidslivet.
Les mer om hvordan du kan bli karriereklar

5. Omfavn studentlivet

Bruk tiden som student til å bli kjent med andre og med deg selv. Bli med på ting, møt andre på lesesalen, ta initiativ og snakk med medstudenter. Det kan være nervepirrende og litt skummelt når man ikke kjenner noen i starten - men ingenting skjer av seg selv. Benytt studielivet til å gi deg selv opplevelser, minner og nye venner!