Cecilie Kjeldsberg på London School of Hygiene and Tropical Medicine (Foto: Privat)

Global ernæring åpnet øynene mine for en helt annen verden

Etter å ha lært om global ernæring ble min iver etter å utforske verden og ønske om å jobbe på folkehelsenivå vekket, skriver tidligere ernæringsstudent Cecilie Kjeldsberg. – Jeg slo fra meg tanken om å jobbe som ernæringsrådgiver i norsk kontekst, og ville ut i verden.

Publisert i Karrierehistorier Tirsdag 24. november, 2020 - 15:19 | sist oppdatert Onsdag 12. oktober, 2022 - 14:38

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Det startet med global ernæring i Tanzania
I løpet av bachelorgraden min fikk jeg muligheten til å reise til Tanzania for et 10 studiepoengs emne i global ernæring. Det som gjorde utenlandsoppholdet så spesielt, var at jeg fikk en utvidet forståelse av hva en ernæringsutdanning kan brukes til. Tidligere hadde jeg ikke tenkt over i hvilken grad ernæring passer inn i internasjonal folkehjelp. I Tanzania lærte jeg om den usikre ernæringssituasjonen hos barn og mødre og hvilke følger det får. Da jeg overnattet på et barnehjem i Tanga, møtte jeg en liten jente som led av ekstrem underernæring. Hun var 8 år, men hun kunne verken snakke eller gå som følge av mange år med mangel på næring. Jeg forstod virkelig betydningen av og det store behovet for kompetanse innen global ernæring.

Master etter bachelor i ernæring
Ett år etter at jeg hadde oppnådd min bachelorgrad i ernæring søkte jeg og fikk studieplass på en av verdens mest anerkjente skoler innen folkehelse, nemlig London School of Hygiene and Tropical Medicine (LSHTM). Jeg var overbevist om at det hadde skjedd en feil og en drøm gikk i oppfyllelse. Etter tøffe men utrolig spennende og lærerike år oppnådde jeg min master i Nutrition for Global Health.

Cecilie i Kathmandu

Cecilie i Tanzania (Foto: Privat)

Global ernæring og likestilling
Sammen med  interessen for global ernæring, kom iveren etter å jobbe for kvinners rettigheter. Hvordan kunne jeg jobbe med både global ernæring og likestillingsarbeid? Da jeg undersøkte mastermuligheter kom jeg over et emne som het «Women’s Empowerment in Agriculture» (LSHTM). Jeg lyste opp med det samme og tenkte at dette var noe jeg skulle dykke dypere ned i når sjansen bød seg.

Interessen for kvinner og ernæring påvirket temaet for masteroppgaven min, der jeg skrev om kvinners rettigheter i jordbruk. I Nepal er flesteparten av bøndene kvinner, men de møter fortsatt kjønnsdiskriminerende hindre for å optimalisere landbrukene. Sommeren 2016 reiste jeg til Kathmandu for å ta del i et forskningsprosjekt hos Helen Keller International som del av masteroppgaven min. Dette var en utrolig lærerik opplevelse som også gav et spennende innblikk i forskningsverdenen. Planen videre er å dra tilbake til Helen Keller International  for nok et internship. Men denne gangen vil jeg få tildelt større ansvar og jobbe med et stort forskningsprosjekt.

Global ernæring  anbefales!
Det finnes et hav av muligheter, noe som gjør det enda mer utfordrende å finne sin vei. Det å sette seg selv i utfordrende situasjoner kan på mange måter hjelpe deg å forstå hva du vil bruke livet ditt til. For meg ble global ernæring i Tanzania en øyeåpner som pekte meg videre i retning av hva jeg ønsker å jobbe med og kjempe for. Jeg reiser straks tilbake til Tanzania, men denne gang på oppdrag for og ikke som student ved Oslo Nye Høyskole. Jeg vil oppfordre deg som er interessert i globale spørsmål eller som fortsatt leter etter ditt «ernæringskall» – ta global ernæring i Tanzania!

Se alle studier i ernæring