Markedsstrategi og vekst - DML6010 (7,5 sp)
Emnet Markedsstrategi og vekst omfatter integrering av temaer innen markedsføring, innovasjonsledelse, strategi og økonomi.
Eiere og ledelsen av bedrifter stiller oftere og strengere krav til vekst. Vekst i antall kunder, produktportefølje, omsetning, lønnsomhet og andre viktige måltall. Men for å skape vekst, trengs det kapital.
I dette faget skal studentene lære seg hvordan man angriper manglende vekst i bedrifter, samt ulike former for emisjon. Emnet introduserer forskjellige strategier for å sikre markedsvekst, bl.a. fokusere på nye markeder, utvide bransjebegrepet og utvikle produktspekteret, samt introduksjon av begreper som venture capital, crowd funding, investor relations og angel investors.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har solid forståelse for begrepet «markedsvekst»
- Har bred kunnskap om markedsstrategi og sammenheng med relevante fagfelt
- Forstår hvordan markedsstrategier anvendes i praksis, herunder utvikling av markedsplan
- Har kunnskap om hvorfor markedsstrategier mislykkes i forskjellige settinger
- Har kunnskap om begreper brukt for å hente kapital for å skape vekst
- Har kunnskap om hvordan digitalisering har skapt markedsvekst i en rekke bransjer
Ferdigheter
- Kan identifisere interne og eksterne faktorer som bidrar til å opprettholde markedsvekst
- Kan utvikle markedsstrategier og analysere effekten av markedsstrategier
- Kan rangere forskjellige markedsstrategier ift forventede økonomiske og operasjonelle resultater
- Kan benytte relevante kilder for å synliggjøre muligheter og trusler i et marked
- Kan anvende faglig kunnskap og ferdigheter på praktiske problemstillinger
- Behersker språk og uttrykksformer og kan utveksle erfaringer og synspunkter med andre med bakgrunn i markedsstrategi
- Generell kompetanse
- Har solid forståelse for hvordan å opprettholde markedsvekst i forskjellige markeder
- Har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til behovet og ønsket om vekststrategier
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Ingen arbeidskrav
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer på 2,000 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.