Øyvind Skorge

Førsteamanuensis

Øyvind Skorge

Øyvind er førsteamanuensis i statsvitenskap. Han har vært ansatt på Oslo Nye Høyskole siden høsten 2020 og har tidligere vært seniorforsker ved Institutt for samfunnsforskning (ISF) og postdoktor ved Weatherhead Center for International Affairs på Harvard University. Han har doktorgrad fra London School of Economics (LSE) og mastergrad fra Oxford University. Øyvind forsker på hvordan politiske institusjoner og offentlig politikk påvirker likestilling og politisk deltagelse.

Bakgrunn

• PhD i statsvitenskap, London School of Economics and Political Science (LSE) (2016)
  • MRes i statsvitenskap, LSE (2014)
  • MPhil i komparativ politikk, University of Oxford (2013)
  • BA i statsvitenskap, Universitetet i Oslo (2010)

Jobber med

Undervisning og veiledningsområder
Offentlig politikk og administrasjon, komparativ politikk og forskningsmetode, politisk deltagelse, likestillingspolitikk, representasjon, politisk adferd, og politisk historie.

Aktuelle forskningsområder
Likestilling, politisk deltagelse, representasjon, politisk adferd og politisk historie.

Utvalgte publikasjoner

Annet

Faglige kompetanseområder
Politisk deltagelse og representasjon, likestilling, norsk politikk og naturlige eksperimenter.