Studier i Oslo

Bachelor i ernæring

Ernæring er mer enn kalorier og matvaner. Et usunt kosthold er en av de største risikofaktorene for tidlig død, både i Norge og i resten av verden. På dette bachelorprogrammet lærer du om hva som kjennetegner dagens livsstilsykdommer og hvordan de kan forebygges gjennom kosthold.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig som nettstudium
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiestart: Høst
Studiested: Campus i Oslo
Studieomfang: Heltid
Lånekassen: Godkjent

Ernæring er menneskers behov for næringsstoffer, og hvordan disse fordøyes og omsettes i kroppen ved hjelp av ulike fysiologiske prosesser. Med en bachelor i ernæring tar du et dypdykk inn i en vår tids store utfordringer: Ikke hvordan vi skal skaffe oss nok mat, men hvordan vi skal velge riktig mat. Du lærer om hva som kjennetegner dagens livsstilsykdommer og hvordan de kan forebygges gjennom kostholdet.

Denne bachelorgraden gir deg en solid grunnutdanning, som du kan bruke til forebyggende ernæringsarbeid, rådgiving om mat og kosthold eller veiledning av friske mennesker i ulike faser av livet. Du har også mulighet til å få verdifull praksis gjennom et fireukers feltarbeid i Tanzania og internship hos relevante organisasjoner eller arbeidsgivere.

Etter endt utdanning er du også kvalifisert til å søke på en rekke spennende masterstudier i Norge og utlandet.

Bilde av frukt og grønt i et nett

Hva lærer du?

I løpet av tre år har du en rekke fag innen helse og ernæring. Tilnærmingen er praktisk og tar deg tett på mennesker og ulike grupper i samfunnet. Du får erfaring i å hjelpe folk å tilrettelegge kosthold gjennom veiledning og råd. Dette er nyttig kompetanse med direkte relevans for arbeidslivet.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• hvordan maten vi spiser påvirker kroppen vår
  • hvilke ernæringsutfordringer vi har i Norge og i verden
  • veiledning av personer som ønsker livsstilsendringer
  • hvordan næringsstoffer fordøyes og omsettes
  • hormonene i kroppen og immunsystemet
  • forebyggende ernæring og helsearbeid i praksis

Hvorfor studere ernæring på Oslo Nye Høyskole?

Du møter et sterkt fagmiljø med engasjerte og dedikerte forelesere som brenner for faget. Vi har en egen studentklinikk der du har kostveiledning for ekte klienter.

Du får verdifull erfaring gjennom internship hos relevante organisasjoner eller arbeidsgivere, eller du kan dra på på utveksling til for eksempel Australia, Sør-Afrika eller USA

Vi følger deg opp gjennom hele studieløpet, blant annet vil du ha en karriereveileder tilgjengelig som hjelper deg hjelper deg med CV og søknader, og vi har egen karriereuke hvert år. Og du kan velge mellom spennende valgemner innen idrettsernæring, kosthold og ernæring for barn, kosthold og ernæring for eldre, og global ernæring.

Hva sier studentene våre?

Hvordan er det å studere ernæring, og hvorfor burde man ha internship? Les om våre studenters erfaringer i disse studenthistoriene, der du får et fint innblikk i hvordan det er å være student hos oss:

Tidligere hadde jeg ikke tenkt over i hvilken grad ernæring passer inn i internasjonal folkehjelp. I Tanzania lærte jeg om den usikre ernæringssituasjonen hos barn og mødre og hvilke følger det får. (…) Jeg forstod virkelig betydningen av og det store behovet for kompetanse innen global ernæring.
Cecilie Kjeldsberg, tidligere bachelorstudent i ernæring

Tre studenter foran høyskolen

Jobbmuligheter og videre studier

Med en bachelor i ernæring er du kvalifisert til å søke på en rekke spennende masterstudier, både i Norge og i utlandet. Du kan spesialisere deg innenfor spesifikke retninger av ernæring, som fedme eller samfunnsernæring, eller du kan kombinere graden med studier i for eksempel folkehelse, fysisk aktivitet eller matvitenskap.

Kompetansen er ettertraktet blant annet i utdanningssektoren, media, idretten, matvarebransjen og på institusjoner og opplysningskontor.

Hva kan du jobbe som:

• ernæringsrådgiver
  • kostveileder
  • frisklivsmedarbeider
  • ernæringsansvarlig

Typiske arbeidsplasser er:

• kommuner
  • frisklivsentraler – medarbeidere, i team
  • eget firma
  • treningssenter