Ina, nettstudent ved Oslo Nye Høyskole, deler sine tips om nettstudier. Illustrasjonsfoto: Getty Images

Tips fra en erfaren nettstudent

Det er mye å lære av de som har gått opp løypa før: Møt Ina, en erfaren nettstudent ved Oslo Nye Høyskole. Her deler hun fem kjappe studietips:

Publisert i Studenthistorier Onsdag 18. mars, 2020 - 15:02 | sist oppdatert Torsdag 30. november, 2023 - 14:21

1. Strukturer hverdagen: Jeg har stor nytte av leseplanen jeg får fra mitt fagteam. Dette hjelper meg å strukturere studiehverdagen godt. Jeg anbefaler å lage en ukeplan med faste lesetider. Det er også viktig å legge inn gode pauser innimellom!

2. Få oversikt over det du skal lære: Notèr (gjerne for hånd) og lag tankekart. Dette er gode hjelpemidler når du skal lære noe nytt.

3. Bruk flere læremidler: Du skal gjennom både pensumlitteratur og fagstoffet i Qybele/læringsplattformen som din høyskole bruker. Jeg liker spesielt videoforelesningene og oppgavene jeg kan løse og som er tilgjengelige hele tiden. Det kan være nyttig å bruke Multiple Choice-oppgavene aktivt, i tillegg til å reflektere rundt andre spørsmål og oppgaver i fagbolkene.⁠ Gjør deg godt kjent med alle læringsmidlene som er tilgjengelige i den læringsplattformen du bruker!

4. Forklar pensum høyt: Forklar det du har lest med egne ord til en du bor sammen med, familiemedlemmer, venner e.l.

5. Kontakt fagteamet eller studentrådgiver om du lurer på noe. De kan hjelpe deg!