Laura Busuttil, nettstudent på bachelor i anvendt psykologi (Foto: Privat)

Møt Laura, nettstudent i anvendt psykologi

Da Laura bestemte seg for å begynne på en bachelor i anvendt psykologi på Oslo Nye Høyskole var fleksibilitet viktig for henne, derfor passet nettstudier perfekt! Les om hvordan hun sjonglerer en aktiv hverdag med jobb, studier og som nestleder for linjeforeningen for nettstudenter.

Publisert i Studenthistorier Torsdag 25. november, 2021 - 15:56 | sist oppdatert Torsdag 8. juni, 2023 - 12:18

Gå til studiesiden

Navn: Laura Busuttil (26)
Studerer: anvendt psykologi på nett ved Oslo Nye Høyskole. Begynte vinteren 2020.

Laura har en bachelor i statsvitenskap fra før av, og er allerede en erfaren student. Hun fullførte bachelorgraden sin i desember 2020. Med et semester ledig, uten spesielle planer bestemte Laura seg for at det passet å fortsette å studere! Hun gjorde litt research og oppdaget at Oslo Nye Høyskole tilbyr nettstudier med oppstart i januar. Dette passet perfekt for Laura.

Jeg hadde et ledig semester uten planer, og jeg er veldig glad for at jeg landet på å ta nettstudier. Det er så fleksibelt, og jeg har mulighet til å jobbe ganske mye ved siden av, noe jeg synes er veldig bra, forteller Laura.

Laura jobber som lærervikar på en skole ved siden av studiene. Vikarjobben er hun spesielt glad for at hun har, fordi hun ønsker å jobbe som miljøarbeider når hun er ferdig med å studere.

Livet som nettstudent

Selv om det er første gangen Laura er nettstudent på heltid hadde hun fått en liten smakebit på hvordan livet som nettstudent kunne se ut under koronapandemien, da alt var nedstengt.

Dette er første gangen jeg studerer på nett. Jeg trodde jeg kom til å synes det var litt vanskelig, men det går faktisk veldig bra. Jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte nettstudier, sier hun.

Hovedgrunnen til at Laura valgte nettstudier er fordi det er så fleksibelt. Det at man kan studere hvor og når man vil, trekker hun frem som spesielt positivt.

Vi nettstudenter har selvfølgelig frister i forhold til arbeidskrav og andre ting vi må levere inn. Men bare så enkelt som å velge når på dagen jeg vil studere synes jeg er fint. Da kan jeg jobbe så mye eller lite jeg vil ved siden av. Det er en skikkelig bonus for meg, sier Laura.

Laura forteller også at man absolutt ikke er alene som nettstudent, selv om det sikkert er lett å tenke det. Det er heller ikke vanskelig å ta kontakt med administrasjonen eller noen av lærerne hvis det er noe man lurer på. Selv om man er nettstudent er man en del av miljøet på skolen. En typisk dag som nettstudent for Laura varierer ganske mye, og hver uke er sjeldent lik.

De dagene jeg har fri og ikke jobber pleier jeg å studere fra klokken 8-16, som om jeg hadde vært på jobb. De dagene jeg jobber pleier jeg å studere enten før eller etter jobb, det spørs litt på hvordan jeg jobber den dagen, forteller hun.

Hun bruker også ofte helger til å studere, om det har samlet seg opp noen forelesninger ser hun på de, eller jobber med arbeidskrav.

Kollokviegrupper

Laura pleier å møte kollokviegruppen sin i hvert fall en gang i uken. Alle i gruppen er nettstudenter så de møtes digitalt. Fordi alle har en aktiv hverdag ved siden av studiene er det ikke alltid de får til å møtes samtidig, men fordi de alle har dette til felles klarer de å opprettholde god struktur på kollokviearbeidet sitt, og hjelper hverandre så godt de kan. Studentene i kollokviegruppen holder til i forskjellige deler av landet, som gjør at Laura knytter kontakter på tvers av fylkesgrenser.

Laura trekker frem Qybele som en god læringsplattform og synes det er spesielt bra at man kan lage kollokviegrupper i Qybele. Det gjør det enkelt å holde oversikt over hvem som er med i gruppen. Hun synes også det er fint med hvordan læringsplattformen er lagt opp slik at det er enkelt å melde inn saker, og lett å få kontroll over hva som må gjøres.

Sosialt selv om man er nettstudent

Det å være nettstudent er ikke ensbetydende med at man er helt alene når man studerer. Det er Laura et godt eksempel på. I tillegg til at hun har kollokviegrupper sammen med medstudenter er hun også aktiv i studentforeningen.

Jeg er nestleder i linjeforeningen for nettstudenter. Sammen med leder og kommunikasjonsansvarlig arrangerer vi faglige og sosiale arrangementer. Jeg synes det er veldig gøy å bidra, forteller hun.

Selv om Laura ikke møter studentene hun studerer sammen med fysisk på skolen, synes hun at hun har et godt nettverk likevel. Hun synes det hjalp veldig å ta på seg vervet som nestleder i linjeforeningen. Da kommer hun i kontakt med studenter som hun kanskje ikke ville gjort om hun ikke hadde hatt vervet.

Se alle nettstudier!