Foto: Getty Images

Hvorfor i all verdens navn og rike må jeg ta Ex phil?

Må jeg virkelig gjennom 10 sp med examen philosophicum?? Det var i hvert det jeg tenkte idet emnet dukket opp i min studieplan..

Publisert i Aktuelt om statsvitenskap og internasjonale relasjoner Onsdag 18. februar, 2015 - 21:42 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 14:00

Meld deg på vårt nyhetsbrev

En Ex.Phil-students bekjennelser

Jeg hadde hørt mye forskjellig om dette mystiske faget. Hva var ex. phil og hva kan jeg forvente meg? Er ex phil et synonym for grøss og gru, tidsfordriv eller unødvendighet? Vil jeg bli lei? Hvordan skal det da gå med min allerede skarve konsentrasjon. Jeg bestemte meg til slutt for å angripe 10-studiepoengs-emnet med et noenlunde åpent sinn. Emnet inngår i min bachelorgrad og jeg har dermed ikke annet valg.

Ex phil hjalp meg å forstå og stille kritiske spørsmål!

Det ble tidlig klart i studiehverdagen at en dypere forståelse for emnene jeg ellers har kunne være til hjelp. Når de fleste av mine emner ikke har to streker under et svar eller en fasit å forholde seg til  blir det viktig å resonnere seg frem til et standpunkt og underbygge dette med noen gode argumenter. Men dette er ikke alltid like lett.

Ex phil har derfor vært en redning i mange tilfeller. I mange oppgaver har det vært ekstremt nyttig til å finne de bakenforliggende årsakene til hendelser og handlinger.  Det har bidratt til at jeg har stilt mer kritiske spørsmål til teorier og argumenter. Alt er ikke nødvendigvis slik de fremstår ved første øyekast. Hvordan kan vi egentlig vite noe som helst sikkert??

Examen philosophicum - forhåndsdømt?

Det er litt synd at Examen philosophicum har fått det negative stempelet det har fått blant norske studenter. Enten man har tatt ex phil selv, eller ei -har man ofte en mening om det, og ofte setter lit til hva andre synes om det før vi rekker å se om det har noen verdi. Det gjorde i hvert fall jeg.

Det å lese filosofi og sette seg inn i andres tanker og syn på omverdenen er utfordrende. De fleste har sikkert tatt seg selv i å fundere over hvorfor ting er som de er og hvorfor mennesker handler som de gjør. De fleste har nok hatt et bevisst eller ubevisst møte med filosofi. De fleste har sikkert lagt merke til at vi har forskjellige syn på ting og hvordan verden er. Har man på seg forskjellige briller? Hva om man tar disse av, hvordan vil verden da se ut? Hvordan kan vi vite at det vi vet faktisk er tilfelle? Kan vi være sikre på noe som helst?

Det er i utgangspunktet to løsninger til hvordan man kan ta ex phil. Enten det er som stedlig student med tradisjonell undervisning og seminargrupper, eller om man er en overbelastet student med strukturelle problemer (som meg) så kan man ta det på nett. Begge løsninger legger til rette for at du skal ha det beste læringsutbyttet.

Så hva er egentlig exphil?

Emnet tar for seg de største filosofene og tenkerne vi kjenner til, hvordan de har søkt etter visdom og forståelse og deres konklusjoner som kan virke utradisjonelle og underlige. Dette vil bidra til ettertanke rundt de tankene som har blitt fremstilt.

Det å ta ex phil (enten man vil eller ikke) kan gi deg mange svar i søken etter en dypere forståelse for ting. Men det vil nok også etterlate mange spørsmål. Spørsmål som er viktige å ta med seg når man tar høyere utdanning. Mitt tips er å gjøre seg opp en mening selv. Ta ex phil med åpenhet og med godt mot.

Lykke til, sannsynligvis må du også ta ex phil og du skal ikke utelukke at du blir litt klokere!

Hilsen bachelorstudent -Anders-