Stian fikk jobb hos Flyktninghjelpen etter fullført bachelor i freds- og konfliktstudier ved ONH (Foto: Privat)

Stian fikk jobb i Flyktninghjelpen

Tilfeldigheter førte til studievalget, og nettverket Stian fikk på Freds- og konfliktstudier skulle vise seg å være avgjørende for å få drømmejobben.

Publisert i Karrierehistorier Fredag 19. juni, 2020 - 23:06 | sist oppdatert Onsdag 12. oktober, 2022 - 14:40

Gå til bachelor i freds- og konfliktstudier

Navn: Stian Ringdal Abrahamsen
Alder: 32
Hva studerte du? Bachelor i Freds- og konfliktstudier
Hvor jobber du i dag? Flyktninghjelpen (Norwegian Refugee Council – NRC)

– Hva gjør du på jobben din?
–
Jeg er leder for en enhet som jobber med globale kampanjer. Folkeopplysning, merkevarebygging, innsamling, partnerskap og partnerpleie er noe av det vi fokuserer på. Det er mye nytt, men som grunnmur i alt dette ligger det jeg har med meg fra freds- og konfliktstudiene.

Det er mange synspunkter om den globale fluktsituasjonen, og det er ikke alltid det er rotfestet i virkeligheten. Da er det godt å kunne videreformidle informasjon og kunnskap fra dyktige kollegaer i Flyktninghjelpen.

– Visste du hva du ville bli?
– Nei, jeg hadde egentlig ikke et direkte mål, men er veldig fornøyd med hvor jeg er i dag!

– Hvorfor begynte du på Oslo Nye?

– Det var litt tilfeldig. Jeg søkte meg først til utlandet, og kom ikke inn. Men med god hjelp fra studierådgiverne startet jeg på Bachelor i freds- og konfliktstudier i Oslo.

– Får du brukt utdanningen i jobben din?
– Ja, absolutt. Det gjennomsyrer egentlig det meste med tanke på tematikk. Et emne jeg setter ekstra pris på er forskningsmetode. Å formidle vanskelige tema i en tid med fake news og skeptisisme til både forskning og flyktninger skal du være sikker på at informasjonen du har er riktig. I tillegg lærte jeg hvor lite jeg egentlig vet. Det er sunt å være ydmyk – det gjør deg nysgjerrig og lærer deg å lytte til andres meninger og kunnskap.

– Hva var utfordrende i studiet?
– Jeg var nok litt for god på prokrastinering og glad i å være sosial. Heldigvis, med litt hjelp fra studierådgivere, så brukte jeg disse «styrkene» til å delta i studentmiljøet, som til slutt førte til at jeg fikk jobben jeg har i dag.

– Har du tips til studenter som ønsker å jobbe i bransjen du jobber i?
– Ta de mulighetene du får gjennom skolen! Både internshiputveksling og frivillig arbeid. Når det er sagt, så vil jeg si at den enkleste veien inn er gjennom nettverk, som alle andre bransjer.

Så bli kjent med hverandre, forelesere, alumni og andre du møter gjennom studiene. Vær oppriktig og genuin, og bry deg om medstudenter. Hjelp hverandre fra dag en, så vil det som regel lønne seg ved en senere anledning.

– Hva er dine anbefalinger til fremtidige studenter?
– Studiene ved Oslo Nye Høyskole, og da spesielt freds- og konfliktstudier, har høy kvalitet og gir en god grunnmur for veien videre. Her har du mange muligheter til å bygge erfaring og skape nettverk og muligheter for deg selv, men du må legge inn litt innsats. Det er opp til deg selv.

Meld deg på vårt nyhetsbrev