Torstein Dale-Åkerlund

Instituttleder for statsvitenskap og internasjonale relasjoner

Torstein Dale-Åkerlund

Torstein er leder for Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner.

Torstein har jobbet på Oslo Nye Høyskole siden 2009, da han var med å starte Norges første og eneste bachelorstudium i freds- og konfliktstudier. I dag består instituttet blant annet av ytterligere to bachelorprogrammer innen internasjonale studier og statsvitenskap. Torstein var også fungerende rektor januar-august 2023.

Utdanning

• Master in International Affairs, Australian National University (ANU)
    • Ett semester som masterstudent ved Peace and Conflict Studies i regi av Fredsforskningsinstituttet (PRIO) og Bjørknes Høyskole
  • Bachelor i utviklingsstudier, Høyskolen i Oslo (HiO)
    • Hvorav ett år ved Asiatiske og afrikanske studier, Universitetet i Oslo (UiO)
    • Feltarbeid i Zambia
    • Ett semester ved University of Kwa-Zulu Natal (UKZN), Sør-Afrika

Jobber med

Som instituttleder har Torstein ansvar for den daglige driften og ledelsen av instituttet. Stillingen innebærer og analytisk og strategisk arbeid, samt fagutvikling og revisjon. Torstein er også del av høyskolens ledergruppe.

Med bakgrunn fra asiatiske og afrikanske studier, utviklingsstudier og freds- og konfliktstudier har Torstein bred samfunnsvitenskapelig fagkompetanse.  Han har gjennom studier og frivillig arbeid bodd og jobbet i en rekke land, med hovedfokus på østlige og sørlige Afrika.

Undervisning og veiledningsområder
Freds- og konfliktstudier, konfliktløsning, fredsbygging og konfliktforebygging, konfliktanalyse og områdestudier (Afrika sør for Sahara).