Tidligere nettstudent, Anita Wiig, ble ferdig med sin bachelorgrad i ernæring i 2019. Foto: Ole Harestad

- Jeg elsket livet som nettstudent

Anita Wiig trivdes svært godt med fleksibiliteten nettstudiene ga henne, da hun tok en bachelorgrad i ernæring ved Oslo Nye Høyskole. Som selvstendig næringsdrivende holder hun nå kurs og veiledninger om ernæring og hypopressiv trening, i tillegg til at hun har gitt ut boken "Mamma og magen".

Publisert i Karrierehistorier Fredag 9. august, 2024 - 14:32 | sist oppdatert Torsdag 15. august, 2024 - 13:55

Navn: Anita Wiig
Alder: 37 år
Hva studerte du og når var du ferdig på Oslo Nye Høyskole? Jeg tok en bachelor i ernæring via nettstudier på ONH (da Bjørknes Høyskole). Jeg var ferdig utdannet i 2019.

Hvorfor valgte du å studere ernæring på ONH?

- Min interesse for ernæring startet da jeg som 22-åring fikk IBS (irritabel tarm) og cøliaki. Jeg forsøkte mange ulike dietter for å få magen i balanse og få tilbake energien. Jeg følte jeg gikk meg vill i jungelen av råd, og ble usikker på hvilken mat som egentlig er bra. Jeg valgte ONH fordi det virket som et bra studiested og jeg kunne ta utdanningen som nettstudent. Som nettstudent kunne jeg fortsette i jobben min, samtidig som jeg studerte.

Hvordan var det å være nettstudent? Hvordan la du opp hverdagen?

Jeg elsket livet som nettstudent.

- Det meste av tiden jobbet jeg 80% og hadde derfor en dag fri fra jobb i uken. Den dagen satt jeg med dataen hele dagen og nøt å fordype meg i ernæring. Ved behov så studerte jeg også litt på kveldstid og i helger. Samlingene vi hadde i Oslo var gull å bli med på. Jeg lærte så mye disse dagene og har fått venner som jeg fortsatt har kontakt med og har mye glede av.

kvinne står på et kjøkken og legger mat på en tallerken
Anita ble interessert i ernæringsstudier på grunn av sine egne helseutfordringer. Foto: Ole Harestad

Hadde du internship? Hvordan var dette?

- Jobben som jeg hadde ved siden av studiene var som helsesekretær på et privat sykehus i Stavanger. Jeg fikk godkjent denne arbeidsplassen som internship siden det her var mye relevant arbeid.

Hva jobber du med i dag og hva går jobben ut på?

- Jeg startet eget firma samme år som jeg fullførte bacheloren og bygget det opp samtidig med annen jobb. Fra 1. januar 2021 har jeg vært 100% selvstendig næringsdrivende. I jobben så kombinerer jeg ernæring med en type trening som heter hypopressiv trening. Jeg har medlemsportal og onlinekurs både i trening og i ernæring. I november 2023 gav jeg ut bok om ernæring i svangerskapet, "Mamma og magen" heter den. Boken er ment å kunne brukes fra man planlegger å bli gravid, gjennom svangerskapet og i barseltiden. Mamma og magen kan også gi mye nyttig kunnskap til helsepersonell som jobber med gravide.

Hva er det morsomste med jobben?

Jeg elsker å hjelpe andre å få en kropp som fungerer bedre.

- Hypopressiv trening hjelper kvinner med å bli kvitt blant annet lekkasjer og fremfall, og god ernæring hjelper med følelse av mer energi og en friskere kropp. Jeg elsker å skape innhold og motivere andre til å ta gode valg for egen helse.

Hva er mest utfordrende med jobben?

- Det mest utfordrende er at jeg står alene om alt. Jeg savner å ha kollegaer og sparre med å snakke med i løpet av dagen. Heldigvis har jeg fått meg et bra nettverk med andre gründere som jeg treffer innimellom, og det hjelper veldig. Jeg håper å bruke mer tid på disse relasjonene i årene som kommer. Det gir så mye inspirasjon og nyttig kunnskap!

Forsiden av boken Mamma og magen skrevet av Anita Wiig
Anita ga ut egen bok om ernæring og trening under svangerskapet i 2023. Utgitt av Nor Forlag.

Du har gitt ut bok om kosthold og velvære under graviditet. Kunne du fortalt litt om denne boken?

- Jeg var gravid mens jeg hadde om ernæring i svangerskapet på studiet. Jeg så hvor mye forskning det er på hvor viktig god ernæring er i svangerskapet, samtidig som jeg så studier som viste hvor mangelfullt kostholdet til norske gravide er. I mitt møtet med jordmor og lege var det lite fokus på ernæring og hvordan spise bra når du er kvalm, har aversjoner, treig mage og halsbrann. Jeg savnet gode og konkrete råd om kosthold og svangerskapsplager. Jeg har derfor fordypet meg i fagstoffet, slik at "Mamma og magen" kan gi en guide til bra mat og gode rutiner for trening og velvære for den gravide og babyen som vokser i magen.

Har du noen tips til de som vurderer å studere ernæring?

- Ernæring er et veldig spennende fagfelt og vi trenger uten tvil enda flere med god kunnskap om ernæring. Det som er negativt, er at det per i dag er vanskelig å få seg jobb etterpå. Jeg vil derfor anbefale å legge en plan for hvordan du ønsker å jobbe etter endt utdanning. Jeg håper at det i fremtiden vil være mer fokus på ernæring og at vår kunnskap vil blir brukt mye mer i det offentlige.