Johanne var på utveksling på Hawaii i 2022, og anbefaler det til andre studenter. Foto: privat

- Livet på Hawaii er helt utrolig!

Vurdere du å ta utveksling? Johanne hadde utveksling på Hawaii, og det ble et semester hvor hun fikk oppleve mye spennende. Hun trekker særlig frem det gode studentmiljøet og opplevelsen av kulturen på Hawaii når hun forteller om utvekslingen sin. La deg inspirere av Johanne!

Publisert i Studenthistorier Onsdag 11. september, 2024 - 10:26 | sist oppdatert Onsdag 11. september, 2024 - 11:06

Navn: Johanne Lindhjem
Alder: 22
Hva studerer du: Bachelorgrad i freds- og konfliktstudier på campus.

I 2022 var Johanne på utveksling ved Hawaii Pacific University (HPU) i Honlulu, som ligger på øya Oahu på Hawaii i USA. Kanskje det er noe for deg?

studenter på tur i naturen på Hawaii
I løpet av utvekslingen sin, var Johanne på mange turer i den vakre hawaiianske naturen. Foto: privat

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg elsker å oppleve nye steder og nye kulturer. Å dra på utveksling gjennom høyskolen er en perfekt mulighet for å reise til et nytt sted og samtidig få god støtte fra skolen og Lånekassen. Hawaii har alltid vært en drømmedestinasjon, men sjansen for at jeg hadde dratt hit utenom utveksling er liten da det er dyrt å reise så langt.

Hvor lenge var du på utveksling?

Utvekslingen varer et semester, så for meg var det fra 28. august til 18. desember.

Hvordan er skolehverdagen på Hawaii Pacific University ?

Skolehverdagen på HPU er preget av rutiner. Jeg hadde fem fag - to på mandag og onsdag, og tre på tirsdag og torsdag. Fredager har de fleste fri, så det er langhelg hver helg!
På HPU får vi lekser hver uke som teller på den endelige karakteren sammen med oppmøte, muntlig aktivitet, quiz og eksamen. Dette varierer selvfølgelig fra emne til emne, men de fleste er opptatt med litt skolearbeid hver dag. Lekser stopper oss derimot ikke fra å ha mye fritid og finne på mye gøy både i hverdagen og helgene.

tre studenter på topptretur i Hawaii
Johanne reiste mye rundt på Hawaii da hun var der i 2022. Foto: Privat

Hvordan er studentmiljøet?

Studentmiljøet er veldig internasjonalt, med klassekamerater fra mange land. Klassene er små noe som gjør at man blir godt kjent med både medelever og professorer. Det er mange norske studenter på HPU, men også mange andre europeere og selvfølgelig en del amerikanere.

Jeg synes studentmiljøet var veldig inkluderende og vil si det er lett å bli kjent med andre.

Hvordan er livet på Hawaii?

Livet på Hawaii er helt utrolig, og akkurat som man ser for seg. Vakker natur og som regel alltid fint vær! Vi er ofte på stranden, besøker koselige kafeer, og utforsker nye steder på øya så ofte vi kan. Honolulu er en veldig internasjonal by med folk fra alle 50 stater i USA og land fra hele verden. Det er derimot veldig dyrt å bo og leve her, så man burde spare en del før man drar hit på utveksling. De lokale er utrolige hyggelige så lenge man viser respekt for kulturen og naturen på Hawaii. Noen områder er mindre trygge å bo i enn andre, så det er lurt å gjøre litt research på det før man finner sted å bo. Jeg bodde i et veldig fint og trygt nabolag der naboer er vennlige og det er kort vei til byen og stranden.

Solnedgang på stranden på Hawaii med tre studenter i forgrunnen
Som utvekslingsstudent på Hawaii får man blant annet oppleve vakker natur, nydelige solnedganger og fine strender. Foto: privat

Er det noe spesielt fra oppholdet du ønsker å trekke frem?

I løpet av oppholdet mitt her har jeg utforsket Oahu så mye jeg kan. Jeg og noen jeg bor med har spleiset på en bil som har blitt mye brukt til å kjøre rundt på øya og vi har gjort mye gøy! Jeg har blant annet svømt med haier på North Shore, snorklet med havskilpadder, svømt med delfiner på vestsiden av øya, og dratt på båtturer med venner. Jeg har også besøkt en av naboøyene, the Big Island, som var en times flytur der vi fikk se mye vakker natur og en aktiv vulkan. Andre jeg kjenner her har også besøkt øyene Kauai og Maui, som alle er en del av Hawaii og ligger en kort flytur unna. Utenom det har vi gått mange av de flotte turene som er tilgjengelig på øya.

Å dra til Hawaii på utveksling er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten og jeg vil anbefale det til alle som vil oppleve noe helt nytt og flykte fra den kalde høsten og vinteren for en kort periode.

Hva slags hjelp du fikk fra ONH da du skulle søke om utveksling?

Da jeg søkte på HPU fikk jeg god hjelp til å kartlegge hvilke fag jeg kunne velge mellom og hvilke som var lure å ta. ONH var raske til å svare om fagene ble godkjent så jeg fikk orden på hvilke fag jeg skulle ha før semesteret startet. Selve søknadsprosessen var ganske enkel, da jeg fikk et skjema å fylle ut fra HPU. HPU har også en liste med forhåndsgodkjente emner for utvekslingsstudenter som gjorde prosessen mye lettere. I tillegg var jeg med på Zoom-møter med både ONH og HPU som ga meg mer informasjon om overgangen til utveksling, samt tips til hvordan jeg skulle finne sted å bo i Honolulu.

oversiktsbilde av parkområde på Hawaii
Johanne bodde i Honolulu da hun var på utveksling, og sier det er en spennende by. Foto: privat

Var det lett å søke utveksling? Hvordan var prosessen?

Søkeprosessen var tydelig, men innebar en del arbeid. Jeg fikk derimot mye hjelp både av ONH og HPU som har en egen avdeling som hjelper utvekslingsstudenter med alt de skal fikse og ordne av diverse papirer.