Sara, tidligere fysioterapistudent ved Oslo Nye Høyskole (Foto: ONH / Sofia Tånsberg)

Sara, fysioterapi

Sara (23) har alltid vært glad i fysisk aktivitet. Hun har lenge drevet med idrett som håndball, ridning, fotball og dans. Da Sara skulle bestemme seg for hva hun ville studere var det logisk å velge et yrke der hun kunne ha en aktiv arbeidshverdag.

Publisert i Karrierehistorier Mandag 7. mars, 2022 - 13:22 | sist oppdatert Onsdag 5. oktober, 2022 - 13:33

Da jeg skulle bestemme meg for hva jeg ville studere, fikk jeg raskt øynene opp for fysioterapistudiet.

Sara gjorde research på hvor hun kunne studere fysioterapi, og fant Oslo Nye Høyskole. Da hun leste om at man kan starte studiet i Oslo, for deretter å reise til Saxion i Nederland, var valget enkelt. Sara deltok på åpen dag på ONH, og ble sikker på valget sitt, hun søkte studieplass her.

Jeg syns det var et veldig spennende studieløp, med muligheten til å studere og bo både i Norge og utlandet i løpet av studietiden. Med et høyt faglig nivå og den problembaserte studieteknikken som betydde mye praktisk og fysisk undervisning, passet studieprogrammet veldig bra for meg. Jeg tok virkelig det riktige valget!

Sara synes det var spennende å flytte til Oslo som 18-åring for å starte studielivet. Hun fant seg raskt til rette på skolen og fikk seg gode venner.

Allerede første skoledag ble gode vennskap til, fadderuken var innholdsrik, gøy og inkluderende.

Hun trivdes også veldig godt med studiehverdagen. På fysioterapistudiet er forelesningssal byttet ut med klasserom og skrivebord med behandlingsbenker. Dette er fordi studentene raskt begynner å lære seg teori i praksis.

Jeg fikk raskt et godt forhold til medstudenter og de dyktige foreleserne. Jeg fikk også grundig og god oppfølging av foreleserne mine i forbindelse med innleveringer og eksamen.

Veien videre til Nederland

Etter et år på ONH var det på tide å reise til Nederland. Sara og resten av klassen hennes var klare for nye utfordringer ved Saxion University of Applied Science i Enschede, Nederland. ONH har høy kvalitet på sin del av studieløpet, som sikret en god overgang til Saxion. Saxion er en internasjonal skole som er anerkjent for sine studieprogrammer innen helse.

Sara trivdes veldig godt i studiebyen Enschede. Hun bodde sammen med to venninner som hun ble kjent med da hun gikk det første året på ONH. Dermed hadde hun både studiekamerater og romkamerater da hun flyttet til den nye studentbyen sin!

Signe, Sara og Ida

Foto: Privat

Årene i Nederland var veldig bra! Vi som reiste sammen hadde et utrolig godt samhold etter ett år på ONH. Vi fikk klassekamerater fra hele verden. Enchede er en kjempefin by med hyggelige mennesker og masse som skjer. I tillegg er du ikke lagt unna større byer som Amsterdam, Brussel eller Paris.

Det siste semesteret i Nederland kunne Sara velge minor, altså et semester hvor hun fikk velge fag selv.

Etter å ha utforsket mulighetene valgte jeg et semester med grunnleggende ernæring på ONH. Jeg hadde god erfaring med skolen fra før av, og var allerede vant til å jobbe i læringsplattformen Qybele. Dermed visste jeg hva jeg gikk til.

Semesteret tok hun som nettstudent, som Sara synes var veldig praktisk fordi det ga henne mulighet til å studere når og hvor hun ville.

Dette var samtidig som koronapandemien brøt ut, så da var det praktisk å være i gang med en digital studiehverdag allerede.

Turnusperioden

Da Sara var ferdig med studiene fulgte en spennende tid i turnusperioder. Våren 2021 startet hun sin første turnusperiode hos S.M.A.R.Ts dyktige fysioterapeut Inger Arctanders, ved hennes institutt i Farsund. Deretter fulgte en turnusperiode hos Rehab-temaet til Farsund kommune. Her lærte Sara masse om kommunal fysioterapi.

Sara i turnus

Foto: ONH / Sofia Tånsberg

I den siste turnusperioden min fikk jeg en lærerik mulighet til å være i turnus hos Sørlandets Rehabiliteringssenter. Her fikk jeg blant annet god erfaring med å jobbe i tverrfaglig team.

Fysioterapi og ernæring

I ettertid er Sara veldig glad for at hun valgte å ta 30 studiepoeng i ernæring da hun tok minor.

Kunnskapen jeg fikk på ernæringsstudiet har gitt meg økt forståelse for det helhetlige pasientbilde.

Sara fysioterapeut

Foto: ONH / Sofia Tånsberg

Hun forklarer at kosthold ofte er en stor del av rehabilitering, i tillegg til fysisk aktivitet. I alle turnusene hun har hatt har det vært en stor fordel å ha grunnleggende kunnskap i ernæring.

Sara gleder seg til å fortsette i jobben som fysioterapeut!