Petter foran den norske ambassaden i Stockholm, hvor han jobber ved siden av studiene. Foto: Privat

Som nettstudent kunne Petter spontant flytte til utlandet

Etter to år med pandemi ønsket Petter nye inntrykk. Han valgte å ta med seg studiene innen statsvitenskap til Sveriges hovedstad, Stockholm hvor han nå også jobber ved den norske ambassaden.

Søk på studier her

Publisert i Studenthistorier Torsdag 11. mai, 2023 - 12:18 | sist oppdatert Fredag 2. juni, 2023 - 15:00

Navn: Petter Vistung Fredriksen (29)
Studerer: Statsvitenskap, bachelor
Sted eller nett: Nettstudent

Trengte nye impulser etter pandemien

Etter to år med pandemi i Oslo hadde jeg et sterkt behov for nye inntrykk. På denne tiden tok jeg allerede nettstudier i statsvitenskap, og det gjorde det lett å flytte på seg. Så da flyttet jeg litt spontant til Stockholm.

Om studiet ditt

Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?
Jeg har alltid interessert meg for politikk, så statsvitenskap var det mest naturlige valget for meg da jeg ønsket å fylle på med kunnskap. De siste årene har det passet veldig fint med jobbsituasjonen, og det er perfekt at jeg kan ta emner ved siden av jobben.

Har du et favoritt-emne?
Må vel si det emnet jeg tar dette halvåret: internasjonal politikk. Veldig spennende og aktuelt, med tanke på alt som skjer i verden.

Har du hatt noen utfordringer i studietiden?
Jeg overvurderte meg selv litt i starten av studiet, så det ble litt for mye jobb og litt for mye studier på én gang. Jeg gikk derfor over til deltidsstudier, slik at det var mulig å kombinere med full jobb.

Har du vært/planlegger du et internship?
Både utveksling og intership er noe som høres spennende ut, men er ikke noe jeg har tatt stilling til enda.

petter

Jobb ved siden av studiet

Jobber du ved siden av studiet? Eventuelt frivillig arbeid?
Jeg har vært heldig som har fått muligheten til å jobbe på en ambassade samtidig som jeg studerer. Det er veldig motiverende å kunne jobbe med noe som er relevant til studiene, og spesielt å få omgås folk som tidligere har studert noe av det samme selv.

Fortell om jobben din; hvordan fikk du den? Hvilke arbeidsoppgaver har du?
Etter å ha bodd meg inn i byen litt søkte jeg på en jobb på den norske ambassaden, og i dag jobber jeg som rådgiver der. Arbeidsoppgavene er veldig varierte, men helt enkelt oppsummert går det i å bistå nordmenn i Sverige. Det er veldig motiverende å kunne jobbe med noe som er relevant til studiene, og spesielt å få omgås folk som tidligere har studert noe av det samme selv.

Om fremtiden

Har du noen mål etter endt utdanning?
Jeg har allerede jobbet i mange år, så det vil ikke bli en stor overgang når studiet er ferdig. Det blir nok nyttig med litt ekstra faglig tyngde, uansett hvor veien min går videre.

Hva er dine tanker og håp for fremtiden?
Å bo og jobbe i utlandet frister, enten det blir utenrikstjenesten eller i det private. Men, jeg er åpen for det meste, så lenge det er interessant og givende.

Tenker du å studere mer etter du er ferdig med graden du holder på med nå?
Det kan hende! Det er artig å studere, men jeg synes det er enda artigere å jobbe, og jeg er litt utålmodig, så, vi får se!

Tips til fremtidige studenter

Det er vanskelig å gi konkrete tips. Alle er forskjellige. Jeg har venner som ELSKER å studere og som vil gi helt andre råd enn det jeg ville gjort. Det eneste jeg tipset jeg har er: prøv. Det er ingen skam å snu, og det er ingen skam å finne ut av at du plutselig vil noe annet. Verden er for dine føtter! Bare for å være kjempeklisjé. Men, det er sant, da.

Har du også et ønske om å følge drømmen samtidig som du studerer? Sjekk ut statsvitenskap på nett eller et av våre andre nettstudier.