Hopp til hovedinnhold

Fordypning i kvalitativ forskningsmetode - PSY3281 (7,5 sp)

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier og på Campus
Studiestart:Høst og vår
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei
Samling:Nei

Adgangsregulering: 
Studenten må ha fullført og bestått PSY1120 Psykologi som fag og vitenskap eller tilsvarende emne innen forskningsmetoder for å fremstille seg til eksamen i PSY3281 Fordypning i kvalitativ forskningsmetode.

Om emnet:

Emnet PSY3281 Fordypning i kvalitativ forskningsmetode bygger på PSY1120 Psykologi som fag og vitenskap. Emnet har til hensikt å gi en fordypning i sentral kvalitativ forskningsmetodikk som brukes i anvendt psykologisk forskning. Fokus rettes mot ulike kunnskapstradisjoner og hvordan ulike forskningsspørsmål kan besvares og undersøkes ved hjelp av kvalitative fremgangsmåter.

Emnet fokuserer på problemstillinger og ferdigheter av både teoretisk og praktisk art. Emnet begynner med hvordan kvalitativt orienterte forskere utvikler gode forskningsspørsmål, og hvordan slike spørsmål kan besvares på en godt begrunnet måte. Hovedfokuset vil være på de ulike teoretiske kunnskapstradisjonene og hvordan de henger sammen med analytiske tilnærminger. 

Med dette utgangspunktet vil det videre reflekteres over helheten i den kvalitative forskningsprosessen og det ses særlig på hvordan man kan designe velfungerende og konsistente kvalitative studier. Gjennom øvelser vil studentene få praktisk erfaring med anvendelse av kvalitative metoder, bl.a. ved å transkribere og kode tekst, analysere data og rapportere resultater. Utvikling av ferdigheter i fortolkning og bearbeidelse av kvalitative data står sentralt i den praktiske delen av emnet.

Undervisningen foregår på norsk.

Dette emnet inneholder:

  • Ulike kunnskapstradisjoner innenfor kvalitativ forskningsmetode.
  • Fordypning i den kvalitative forskningsprosessen.
  • Ulike analytiske tilnærminger, herunder tematisk analyse, narrativ analyse, diskursanalyse, fortolkende fenomenologisk analyse og grounded theory.
  • Verktøy og strategier til datainnsamling, f.eks. intervjuguide.
  • Transkripsjon av data.
  • Tolkning av data.
  • Rapportskriving.

Kunnskap

Har kjennskap til forskjellige kunnskapsteoretiske posisjoner som knyttes til ulike forskningstradisjoner.
Har kunnskap om hvordan den kvalitative forskningsprosessen blir preget av forskerens kunnskapsteoretiske ståsted og verdier (refleksivitet).
Har kunnskap om kvalitative forskningsdesign.
Har kunnskap om innsamlingsstrategier for kvalitative data.
Har kunnskap om ulike analytiske tilnærminger innenfor kvalitative metoder.
Har kunnskap om ulike etiske problemstillinger innenfor kvalitative forskningsmetoder.

Ferdigheter

Kan anvende kvalitative forskningsmetoder på psykologiske problemstillinger.
Kan velge en hensiktsmessig analytisk fremgangsmåte for å produsere psykologisk kunnskap.
Kan transkribere, kode, og kategorisere kvalitative data på grunnleggende nivå.
Kan fortolke og drøfte kvalitative forskningsfunn.

Generell kompetanse

Kan forstå og anvende sentrale metoder i kvalitativ forskningsmetodikk.
Har utviklet et kritisk blikk på forholdet mellom kvalitativ empiri og teori.
Kan vurdere/tolke kvalitet i kvalitative forskningsdesign og analysemetoder.
Har økt forståelse for hvordan forskerens kunnskapsteoretiske ståsted og verdier påvirker ulike deler av forskningsprosessen.
Har økt forståelse for når man skal anvende kvalitativ metode.
Kunne planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid.

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Alle hjelpemidler er tillatt så lenge teksten er et resultat av kandidatens selvstendige arbeid. Samarbeid er ikke tillatt, og bruk av kunstig intelligens skal følge høyskolens gjeldende retningslinjer. Arbeidskravet i dette emnet er:

Godkjent skriftlig innlevering: et kvalitativt arbeid som inkluderer bearbeiding av data

Eksamen

Eksamen i PSY3281 Fordypning i kvalitativ forskningsmetode er en skriftlig semesteroppgave som omfatter blant annet bearbeiding av et kvalitativt datamateriale samt analyse og resultatrapportering. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Alle hjelpemidler er tillatt så lenge teksten er et resultat av kandidatens selvstendige arbeid. Samarbeid er ikke tillatt, og bruk av kunstig intelligens skal følge høyskolens gjeldende retningslinjer. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A – F.