erik nakkerud høyskolelektor ved oslo nye høyskole
Erik Nakkerud, høyskolelektor ved Oslo Nye Høyskole. Foto: ONH / Thomas Strømstad

Bør en psykotisk mor si unnskyld til sønnen sin? Kronikk av psykolog Erik Nakkerud

Psykolog Erik Nakkerud deler sine refleksjoner rundt boka Min psykotiske mamma, og hva som har endret seg siden utgivelsen.

Publisert i Forskningsaktuelt Tirsdag 1. mars, 2022 - 15:01 | sist oppdatert Fredag 30. september, 2022 - 12:43

Av Erik Nakkerud

I samarbeid med moren min har jeg i år gitt ut boka Min psykotiske mamma. Den forteller historien om hennes psykoselidelse, og hvordan den har preget henne, meg og forholdet mellom oss.

Første gang hun ble lagt inn med psykose var jeg 15 år, og fem år senere begynte jeg å studere til å bli psykolog. At mitt studievalg har preget bokas tilblivelse og perspektiver er det liten tvil om. Og fordi spørsmålene boka tar opp, fortsatt opptar meg som fagperson, har jeg også i tiden etter utgivelsen tenkt mye på hva vi sier med boka og hva jeg eventuelt ville tenkt og skrevet annerledes om i dag.

Les hele kronikken på Forskersonen.no →