Oslo Nye Høyskole tilbyr bachelor og årsstudium i Internasjonale studier (Foto: Getty Images)

8 grunner til å studere internasjonale studier!

Interesserer du deg for internasjonale spørsmål med særlig vekt på internasjonale politiske prosesser, menneskerettigheter og internasjonal sikkerhet? Drømmer du om å arbeide innen humanitære organisasjoner, i utenrikstjenesten, eller med politisk forskning? Her er åtte grunner til å studere internasjonale studier på Oslo Nye Høyskole!

Publisert i Aktuelt om statsvitenskap og internasjonale relasjoner Fredag 9. juli, 2021 - 12:40 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 13:27

Gå til studiesiden

Meld deg på vårt nyhetsbrev

1. Lær om hvordan verden henger sammen! Internasjonale studier tar for seg hvordan verden er vevd sammen politisk, økonomisk, juridisk og kulturelt. Verden har aldri vært så sammenvevd som den er i dag, samtidig er det dype splittelser og konflikter på den internasjonale scenen. Internasjonale studier bygger på fagområder som statsvitenskap, historie, jus og økonomi. Du lærer også om psykologi, filosofi og kulturstudier for å forstå hva det er som former verden vi lever i.

2. Dra på studietur! På internasjonale studier har du mulighet til å dra på studieturer for å få internasjonal erfaring, og innblikk i konkrete faglige problemstillinger. Det første studieåret er det mulig å reise til Tanga i Tanzania. I løpet av andre studieår på bachelorgraden er det mulig å bli med på studietur til Israel og Palestina.

3. Vi gir deg tett og personlig oppfølging, og grundige tilbakemeldinger. Du undervises av en engasjert og entusiastisk gjeng som gjerne bruker podcast, live-streaming og interaktive kart som læringsverktøy. Hos oss er du ikke bare én i mengden – vi ser deg for den du er og vil være med å utvikle din kompetanse på best mulig vis. Hos oss er klassene mindre, og forelesningene er ofte en blanding av forelesning og diskusjon.

4. Unik mulighet for praktisk erfaring gjennom internship som del av studiet. Det betyr at du får studiepoeng samtidig som du får teste ut hvordan det er å jobbe innenfor fagfeltet ditt! Studenter på internasjonale relasjoner har har blant annet hatt internships i Flyktninghjelpen, FN-sambandet, Leger uten grenser og FNs høykommissær for flykninger i Genève.

5. Du får lære av de beste på feltet. Vi tar jevnlig imot internasjonale gjester og partnere som holder forelesninger eller informasjonsmøter for studentene. Våre fagansatte deltar også aktivt i internasjonale nettverk.

6. Gode muligheter for utveksling ved utenlandske universiteter. Utveksling er en ypperlig måte å kombinere studentlivet med reising. Du kan få venner fra hele verden, oppleve nye kulturer og se steder du kanskje ellers ikke ville sett. I tillegg kan et utvekslingsopphold heve kompetansen din og gjøre deg bedre rustet for arbeidslivet.

7. Du får god kontakt med dine forelesere og studieadministrasjonen, de bryr seg om deg og vil at du skal gjøre det bra. Vi brenner for at du skal få mest ut av årene dine som student. Du får undervisning av anerkjente forelesere og forskere som er eksperter innen sine områder. Dette gir deg en unik mulighet til å lære av de beste.

8. En rekke kursmuligheter, som kurs i konflikthåndtering, skrivekurs og kurs i studieteknikk. Vi har også en egen karriererådgiver som kan hjelpe deg med CV og søknader når du søker jobb.

Søk her