Hør den nye podcastserien «Verdens mest neglisjerte fluktkriser»

I over 10 år har Oslo Nye Høyskole samarbeidet med Flyktninghjelpen, nå gir vi ut en podcastserie sammen!

Publisert i Aktuelt om statsvitenskap og internasjonale relasjoner Fredag 28. mai, 2021 - 13:49 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 14:05

Millioner av mennesker er fanget i fluktkriser som vi hører veldig lite om. Politikere ser en annen vei, media er fraværende og livsviktig internasjonal nødhjelp er kronisk underfinansiert. Disse neglisjerte krisene er temaet for den nye podcastserien av Oslo Nye Høyskoles egne Hva skjer med verden og våre partnere i Flyktninghjelpen.

Verdens mest neglisjerte fluktkriser #1: Nytter det? Med Jan Egeland.

I første episode har vi med oss Flyktninghjelpens generalsekretær Jan Egeland. Jan introduserer oss for verdens mest neglisjerte fluktkriser, konsekvensene av neglekt, og hvordan du kan bidra inn i dette livsviktige arbeidet. Nytter det fortsatt? Svaret er ja, og du kan høre hvorfor i denne første episoden av Verdens mest neglisjerte fluktkriser.

Verdens mest neglisjerte fluktkriser #2: Hvorfor blir noen fluktkriser neglisjert? Med Tiril Skarstein.

I andre episode har vi fått med oss Tiril Skarstein, som er prosjektleder for Flyktninghjelpens liste over verdens 10 mest neglisjerte fluktkriser. I denne episoden blir vi kjent med de tre aspektene som ligger til grunn for listen, og stiller spørsmål knyttet til hvem som bærer mesteparten av ansvaret for manglende medieoppmerksomhet, hvorfor internasjonal politisk vilje varierer så mye fra krise til krise og hvor problemet bak underfinansiert nødhjelp egentlig ligger.

Verdens mest neglisjerte fluktkriser #3: Hva skjer med Sahel? Med Richard Skretteberg.

I tredje og siste episode har vi med oss seniorrådgiver i Flyktninghjelpen, Richard Skretteberg, for å dykke inn i åstedet for en rekke av verdens mest neglisjerte fluktkriser – nemlig Afrikas Sahel-belte. Hvorfor er så mange av vår tids mest neglisjerte kriser her? Etter en introduksjon til regionen hjelper Richard oss med å finne svar på hvordan og hvorfor regionen har blitt så kriserammet, hvorfor den blir neglisjert, samt hvordan arbeidet for å endre situasjonen til det bedre ser ut.

Bli kjent med verdens 10 mest neglisjerte fluktkriser her.