Lina, student ved Oslo Nye Høyskole, har tatt internship ved Flyktninghjelpen (Foto: Privat)

Internship hos NRC Flyktninghjelpen!

Lina Salte tar en bachelorgrad i freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole. Internship hos Flyktninghjelpen stod øverst på ønskelisten. Her kan du lese om hvordan Lina har det midtveis ut i sitt internship.

- Skrevet av Lina Salte

Publisert i Internship Tirsdag 7. april, 2020 - 16:42 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:38

Gå til bachelor i freds- og konfliktstudier

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Allerede før jeg startet som student på bachelorgraden i Freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole, visste jeg om internship-muligheten i tredje- eller femte semester. Jeg var helt klar på at dette var noe jeg skulle gjøre og gledet meg veldig til å søke hos organisasjonen jeg var interessert i, og som høyskolen har avtale med.

Jeg søkte om internship to steder. Hos UNHCR i Genève og hos Flyktninghjelpen. Etter noen uker fikk jeg mulighet til å komme på intervju hos Flyktninghjelpen i avdelingen for Field Operations (FO).

Midt i blinken!

Da jeg startet visste jeg ikke mye om FO-avdelingen, men det gikk ikke lange tiden før jeg skjønte at denne avdelingen var midt i blinken for meg. Field Operations er avdelingen som planlegger arbeidet Flyktninghjelpen gjør ute i felt!

I FO-avdelingen er jeg så heldig å få bidra inn i to underavdelinger. Den ene avdelingen heter Strategy, Information and Support Unit og den andre Programme Development and Systems Unit (PDS). I PDS jobber vi særlig med temaene Flyktninghjelpen har kjernekompetanse på:

1. Utdanning
  2. Rettshjelp
  3. Matsikkerhet
  4. Husly
  5. Rent vann og gode sanitærforhold

Jeg har brukt tid på å sette meg grundig inn i de ulike temaene og all forskning og planlegging som inngår i utførelsen av dette arbeidet.

Planlegging av Global Livelihoods Seminar 2019

I tillegg så jobber jeg nå og frem til november med planleggingen av Global Livelihoods Seminar 2019, som skal foregå i Berlin fra 18-21 november. Da kommer det personer fra hele verden som jobber for Flyktninghjelpen med ‘levebrød og matsikkerhet’ (Livelihoods and Food Security). Dit kommer også tyske donorer. Da kreves det en del planlegging innenfor logistikk, det er spennende å få være med på og jeg gleder meg til å se resultatet i november.

Gitt den korte tiden jeg har vært her til nå, så har jeg allerede fått ta del i- og lært mye. For eksempel hvordan en humanitær organisasjon utvikler sine programmer og måler sine resultater, og hvordan de planlegger og utfører større arrangementer. Det har vært kjempespennende og nyttig for fremtiden.

Trives med varierte arbeidsdager

Denne høsten har store deler av avdelingen jeg er utplassert i også jobbet med omstrukturering av selve organisasjonen. Jeg har derfor fått være med på en del workshops og møter om hvordan vi kan løse utfordringer fremover. Dette har ikke alltid vært faglig relevant, men det er uten tvil relevant arbeidserfaring som jeg vil ha nytte av i fremtidige jobber.

Jeg blir kjent med spennende mennesker

Hos Flyktninghjelpen får jeg jobbe tett opp mot mennesker som har utrolig spennende jobber, mye kunnskap og forskjellig bakgrunn. Det er gøy og lærerikt og en av fordelene med internship, nemlig å bli kjent med nye mennesker og knytte kontakter. Jeg vet at slike kontakter er gull verdt når jeg skal ut i jobbmarkedet.

Jeg fikk internshipet jeg ønsket meg

Flyktninghjelpen stod øverst på ønskelisten min når jeg skulle søke internship. Det har vært veldig gøy å få mulighet til å være hos en såpass relevant og anerkjent organisasjon. Jeg trives veldig godt med nye rutiner og tiden flyr av gårde. Jeg gruer meg allerede til det er over, tenk plutselig er det jul!

Ta steget ut av komfortsonen og søk internship du også!

Du får veldig mye ut av et internship, men du må også være forberedt på å tråkke ut av komfortsonen og prøve nye ting. Men det mener jeg av vi alle har godt av, selv om det kan være skummelt i starten.
Hvis du vurderer å ta internship – gjør det!

Ikke tenk på at du ikke er klar, for det kan man egentlig ikke være uansett. Hele poenget med et internship er jo nettopp å lære og ta fatt på nye oppgaver. At du i tillegg til å vokse på det arbeidsmessig også vokser privat, er bare en bonus!

- Lina Salte