Kristoffer Land og Odin Bang Håpnes studerer psykologi ved Oslo Nye Høyskole (Foto: Privat)

Kristoffer Land og Odin Bang Håpnes, anvendt psykologi

Kristoffer Land og Odin Bang Håpnes er begge 18 år og har nettopp begynt utdannelsen sin i anvendt psykologi ved Oslo Nye Høyskole i Oslo.

Publisert i Studenthistorier Mandag 19. november, 2018 - 17:18 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 14:01

Se våre psykologistudier

Kristoffer og Odin har nettopp begynt på en bachelor ved Oslo Nye Høyskole

– Jeg valgte å studere psykologi fordi jeg var nysgjerrig på mennesket. Det var et opplagt valg for meg. Jeg har hatt lyst til det lenge. Jeg så en del på andre linjer som var rettet mot arbeid med mennesker, men jeg syns ikke det gikk like i dybden som psykologi, forteller Kristoffer.

I likhet med Kristoffer har også Odin lenge vært sikker på at det var psykologi det måtte bli når han skulle begynne å studere.

– Både moren og faren min har jobbet i faget hele mitt liv, så det var ganske naturlig for meg fortsette med det egentlig.

Masterstudier i Danmark eller Storbritannia

Begge har lyst til å studere videre etter bachelorgraden og anser en mastergrad  i Danmark eller Storbritannia som en gyllen mulighet til å bo i utlandet.

– Etter at vi er ferdige med en bachelor på Oslo Nye Høyskole kan man søke masterutdanning både i Norge og utlandet.  Studietiden er jo en fin mulighet til å bosette seg i en annen by, forteller Kristoffer.

Forelesere som brenner for faget

Odin og Kristoffer har vært studenter ved Oslo Nye Høyskole i litt over én måned og føler allerede at de kjenner mange og har fått en god introduksjon til det faglige.

– Studiestart har vært veldig bra. Vi har lært masse nytt og blitt kjent med mange nye mennesker, forteller Kristoffer.

Odin sier seg enig:

Jeg syns også at studiestart har vært veldig bra. Det var et stort hopp fra videregående fordi du merker at foreleserne her virkelig brenner for faget. Og så er jo dette et fag jeg ønsker å lære mer om, så da er det veldig lett å være motivert hver dag.

Muligheten til å studere og bo i Oslo

De er begge enige i at Oslo Nye Høyskole ikke var et vanskelig valg.

– Jeg hadde egentlig lyst til å ta et friår etter videregående fordi jeg var litt skolelei, men plutselig så jeg muligheten her og da fikk jeg inspirasjon til å studere, forteller Odin.

Kristoffer forteller at det å studere psykologi var et åpenbart valg for han, det var noe han hadde hatt lyst til lenge. Med bachelor i anvendt psykologi ved Oslo Nye Høyskole fikk han muligheten til å ta det studiet han ville i den byen han ville bo i.

– Det er et godt alternativ for meg, sier han.

Relativt stor studiebelastning

Selv om de ikke har vært studenter ved Oslo Nye Høyskole veldig lenge, har de allerede fått merke at det kommer til å bli en del arbeid med faget. På høyskolen forventes det at studentene møter til forelesningene, i tillegg til at de må lese og jobbe med arbeidskrav på egen hånd.

De forteller at de allerede har dannet en kollokviegruppe der de leser og diskuterer sammen med andre studenter. Man får mange nye perspektiver og lærer mye av hverandre. Det hjelper når man står litt fast på en oppgave eller et arbeidskrav, forteller Odin.

Vil anbefale andre å velge det samme

Både Odin og Kristoffer er veldig fornøyd med valget de har tatt og ser frem til resten av studietiden. Kristoffer har bare en ting å si til andre som vurderer å studere ved Oslo Nye Høyskole:

– Gjør det!

Og Odin er enig:

– Ja, rett og slett.

Meld deg på vårt nyhetsbrev