Med en bachelor i statsvitenskap fra ONH kvalifiserer du til å søke en rekke masterstudier i inn- og utland (Foto: Getty Images)

Mastermuligheter etter bachelor i statsvitenskap ved ONH

Med en bachelor i statsvitenskap fra Oslo Nye Høyskole kvalifiserer du til å søke en rekke samfunnsvitenskapelige masterstudier i Norge og i utlandet. Du kan blant annet søke master i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, master i statsvitenskap ved NTNU og master i samanliknande politikk ved Universitetet i Bergen.

Publisert i Nyheter Tirsdag 22. februar, 2022 - 12:54 | sist oppdatert Tirsdag 29. mars, 2022 - 14:02

Oslo Nye Høyskoles bachelorprogram i statsvitenskap har en tverrfaglig tilnærming som gir deg rom til å velge ulike retninger. Studiets kombinasjon av det praktiske og det teoretiske gjør deg rustet til både arbeidslivet og videre studier.

Flere av våre tidligere studenter har tatt masterstudier i Norge eller i utlandet. Som masterstudent kan du spisse kompetansen din og utdanne deg til en ekspert innen statsvitenskap, eller studere relaterte fagområder som internasjonale relasjoner, menneskerettigheter eller samfunnsanalyse – for å nevne noen.

Se hele listen over videre studiemuligheter her →

Masterprogrammer ved UiO, NTNU og UiB

Med en bachelor i statsvitenskap fra ONH er du kvalifisert til å søke på master i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo – som har landets største statsvitenskapelige fagmiljø – og master i statsvitenskap ved NTNU. Begge programmene gir mulighet til å fordype deg i spesialiserte tema, som for eksempel utenrikspolitikk, helsepolitikk, internasjonal- og komparativ politikk eller utviklingsstudier.

Du er også kvalifisert til å søke på master i samanliknande politikk ved Universitetet i Bergen. Dette masterstudiet er unikt fordi du får fordype deg i sammenlignende politikk-grenen av statsvitenskapen.

Jobbmuligheter som statsviter

Statsvitenskap er et anvendelig fag som kan gi jobbmuligheter innen en rekke sektorer. Du kan blant annet jobbe innenfor offentlig forvaltning, medier, frivillige organisasjoner, skoleverket, forskning, eller i næringslivet.

Du kan jobbe med eksempelvis:

• forsknings- og utredningsarbeid i både privat og offentlig sektor
  • arbeid i interesseorganisasjoner
  • arbeid i utenrikstjenesten eller internasjonale organisasjoner
  • formidlingsoppgaver i massemedia og andre informasjonsorganer
  • undervisningsoppgaver i skoler og på universitet og høyskole

En master i statsvitenskap kan også være en plattform for PhD-studier og en forskerkarriere i Norge eller i utlandet.