Psykologistudent Roxana er for tiden i internship hos Ullern fotball som mental trener (Foto: Privat)

Roxana har internship som mental trener

Roxana er psykologistudent og for tiden i internship hos Ullern fotball som mental trener. Internshipet valgte hun blant annet fordi hun er interessert i idrettspsykologi. Her deler hun sine erfaringer.

- Skrevet av psykologistudent Roxana Haghiry

Publisert i Internship Torsdag 13. desember, 2018 - 19:25 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 10:59

Se alle psykologistudier ved ONH

Hvordan fikk du internship der du er nå?

Jeg valgte idrettspsykologi som valgfag for det siste året av bachelorgraden min i psykologi. Vi som valgte dette emnet fikk muligheten til søke internship. Det hørtes veldig spennende ut å få anvende det teoretiske i praksis! Jeg sendte en søknad til veilederen og var så heldig å bli innkalt til intervju. Bare noen dager senere beskjed om at jeg hadde fått plassen.

Om arbeidsoppgavene

Jeg har jobbet mye med observasjon av fotballspillerne under treninger og kamper, både med og uten veilederen min. Jeg fikk mulighet til å observere og være mental trener for så og si alle på laget. Jeg har hatt samtaler med spillerne og holdt felles innlegg med fokus på prestasjon, motivasjon, indre dialog/mestringstro og spenningsregulering. Jeg har primært observert veilederen når det gjelder A-laget og gutter 05/06  mer mitt felt.

Jeg har lært mye om tillit og kommunikasjon

Å innta en rolle som mental trener krever tålmodighet og tilegnelse av gode kommunikative ferdigheter. Det tar tid å bygge opp tillit. Tillit er viktig for å få frem den ærlige årsaken til problemene. Jeg har lært hvor viktig kroppspråk og måten jeg ordlegger meg på har å si for hvordan andre tolker meg, spesielt barn. I tillegg har jeg vært heldig å få praktisert teorien min fra idrettspsykologien under de korte innleggene jeg har holdt for spillerne.

Anbefaler internship på det sterkeste

Internship er en veldig fin mulighet for å anvende teori i praksis og er noe jeg anbefaler på det sterkeste. I tillegg er det en fin måte å se hvorvidt du faktisk trives i jobben du ser for deg å ha. Det er  også en flott å ha mulighet til å sparre med en veileder under ulike caser.

Før du søker om praksisplass må du kartlegge tiden du har til rådighet. Internship kan ta tid og det kan være en kabal å tilrettelegge i en hektisk hverdag. Det er overhodet ikke umulig med litt planlegging og det er absolutt verdt det!

Meld deg på vårt nyhetsbrev