Study abroad i Cape Town

Dorthe ville dra på utveksling fordi hun begynte å bli litt lei studiehverdagen hjemme i Norge. Da hun fikk høre om muligheten for å study abroad i Sør-Afrika kunne hun ikke la sjansen gå fra seg. Etter at søknadsprosessen var over og hun fikk beskjed om at hun hadde kommet inn på universitetet i Stellenbosch, gikk det ikke mange måneder før hun satt på et fly til Cape Town.

Skrevet av: Dorthe Larsdatter Holmkvist, bachelor i freds- og konfliktstudier

Publisert i Utveksling Høyskolen Mandag 25. mars, 2019 - 19:52 | sist oppdatert Tirsdag 1. desember, 2020 - 13:07

Den nye hverdagen

Semesteret startet allerede i juli, det var annerledes å gå på et så stort universitet. Jeg var jo vant til lille, trygge Oslo Nye Høyskole,  der man har nær kontakt med forelesere. Det å gå over til et stort universitet hvor man er flere hundre i forelesningssalen og foreleseren ikke vet hvem du er, var veldig spesielt. Klassene besto av både internasjonale studenter og lokale. Det var gøy å bli kjent med andre utvekslingsstudenter og de lokale studentene. Universitetet er plassert midt i Stellenbosch, en liten by der det bor mange studenter. Byen lever av studentene noe man fort ser når det er ferie og studentene reiser bort. Da forvandles den livlige byen om til en spøkelsesby. Men under semesteret er byen full av liv og det er masse å finne på: alt fra å gå på fjelltur, dra på stranden, vinsmaking eller studere på det store biblioteket på universitetet.

Sør-Afrika: mitt nye hjemland

Sør-Afrika er et land med mye historie, men man kan dessverre fortsatt se skillelinjene som er i samfunnet der. Det som overrasket meg var at alle var så utrolig hyggelige. Det var alltid noen som sa hei til deg på gate selv om de ikke kjente deg, og folk kom bort til deg og slo av en prat som om de skulle kjent deg hele livet.

Unik mulighet

Jeg var så heldig å få ta et fag som heter«Learning sustainability and community engagement». Faget gikk ut på at vi skulle lære oss evnen til å reflektere og engasjere oss i de lokale og globale problemene gjennom å jobbe som lærere. Hvordan kan vi ha en innvirkning på barna vi skulle være lærer for? Vi fikk jobbe en dag i uken på førskolen som ligger i en Township i Stellenbosch. Dette var et annerledes fag enn det jeg var vant til hjemme i Norge, men det å jobbe med disse barna var så givende. I slutten av semesteret merket vi at de hadde lært mye! De lekte lekene våre, sang sangene våre og brukte de engelske ordene vi hadde lært bort. Mange av disse barna kommer fra veldig fattige familier. For oss var det viktig at barna forstod at de har en fremtid, og at de også har en mulighet til å ta en utdanning, slik vi har hatt.

Søk på utveksling i Sør-Afrika

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å søke om å ta et study abroad-semester på universitetet i Stellenbosch. Det er en unik mulighet å utforske et nytt land og nye kulturer. Etter et semester på utveksling lærer man seg veldig mye om seg selv og andre. Dette er en fin måte å vokse som person! Det ser heller ikke dumt ut å ha et av Afrikas beste universiteter på CV´n sin.