Bernt Hagtvet
Bernt Hagtvet er vinner av Eilert Sundts forskningspris 2017

Eilert Sundts forskningspris til Bernt Hagtvet

Bernt Hagtvet, Professor II ved Oslo Nye Høyskole, er årets vinner av Eilert Sundts forskningspris. Denne deles ut av Eilert Sundts forskningsfond, som ble opprettet ved hundreårsjubileet til Oslo Arbeidersamfunn i 1964, til minne om Samfunnets grunnlegger Eilert Sundt.

Publisert i Forskningsaktuelt Torsdag 30. mars, 2017 - 13:22 | sist oppdatert Onsdag 23. februar, 2022 - 15:14

Forskning på ekstreme politiske bevegelser, demokrati, menneskerettigheter, og folkemord.

Hagtvet ble tildelt prisen for sin forskning på ekstreme politiske bevegelser, demokrati, menneskerettigheter, og folkemord. I begrunnelsen heter det at i en mer ustabil verden, hvor politikere leker med farlig tankegods og retorikk, der liberale verdier er under press utenfra, men også fra våre egne politikere, er Hagtvets forskning mer relevant enn på lenge.

Eilert Sundt grunnla Oslo Arbeidersamfunn i 1864, og siden 100-årsjubileet i 1964 har Arbeiderpartiets største og mest tradisjonsrike partilag delt ut prisen, til “forskere hvis vitenskapelige arbeider er av særlig relevans for arbeiderbevegelsen. Enten i inn- eller utland.” Foruten diplom er prisen på kr 30.000,-.

Prisvinneren ble kunngjort på årsmøtet i Oslo Arbeidersamfunn, 29. mars, og prisvinneren vil holde et åpent takkeforedrag senere i år.