barn leker i lekepark
Illustrasjonsbilde: Getty Images

Professor Helga Sanner og høyskolelektor Henriette S. Marstein ved Oslo Nye høyskole har sett på muskelens struktur og funksjon hos pasienter med revmatisk hud- og muskelbetennelse oppstått i barnealder. Førsteforfatter er lege og PhD Kristin Schjander Berntsen ved Oslo Universitetssykehus, og studien er gjort i samarbeid med forskere fra Norges idrettshøgskole.

Publisert i Forskningspublikasjoner Onsdag 6. oktober, 2021 - 14:40 | sist oppdatert Mandag 11. oktober, 2021 - 15:03

Sammendrag

Revmatisk hud- og muskelbetennelse, også kalt Juvenil dermatomyositt (JDM) er en svært sjelden revmatisk sykdom som oppstår i barnealder. Muskelsvakhet og hudslett er de vanligste symptomene. Sykdommen behandles med kortison og andre immundempende medisiner.

Vi undersøkte 44 pasienter gjennomsnittlig 22 år etter diagnose og sammenlignet med 44 kjønns- og alders matchede kontroller fra den generelle befolkning. Vi målte blant annet sykdomsaktivitet, isometrisk muskelstyrke og dynamisk muskelutholdenhet av kneekstensorer, myokiner (signalstoffer produsert av skjelettmuskelfibre) og vi utførte vevsprøve av muskulatur av 12 pasienter.

Hovedfunn var at både muskelstyrke og utholdenhet var lavere hos pasienter sammenlignet med kontroller og også lavere hos pasienter med aktiv sykdom sammenlignet med de med inaktiv sykdom. Muskelfibertype (fra vevsprøve) var også forskjellig hos de med aktiv sammenlignet med de med inaktiv sykdom. Myokiner ga minimalt tilleggs informasjon.

Studien viser at det er behov for mer sensitive muskelstester for å kartlegge muskelfunksjon hos denne pasientgruppen enn de som brukes i klinisk praksis. Funnene støtter et ulikt fokus på rehabilitering av pasienter med henholdsvis aktiv og inaktiv sykdom etter langvarig sykdom.

Les hele artikkelen her:

Berntsen KS, Raastad T, Marstein H, Kirkhus E, Merckoll E, Cumming KT, Flatø B, Sjaastad I, Sanner H. Functional and Structural Adaptations of Skeletal Muscle in Long-Term Juvenile Dermatomyositis: A Controlled Cross-Sectional Study. Arthritis Rheumatol. 2020 May;72(5):837-848. doi: 10.1002/art.41174. Epub 2020 Apr 6. PMID: 31746550.