Medisinstudier i Slovakia

Slovakia kalles det lille landet med det store hjertet. Mange norske studenter har valgt dette sjarmerende landet som sitt studiested. Slovakia ligger midt i Europa med grense til Tsjekkia, Polen, Ungarn og Østerrike. Oslo Nye Høyskole hjelper deg med søknad og påmelding til opptaksprøve.

Søk på opptaksprøver

Om Comenius University

Bilde av fakultetet i Martin
© Comenius University

Jessenius Faculty of Medicine i Martin hører til Comenius University, som har hovedbase i Bratislava. Her kan du studere medisin sammen med rundt 2000 andre studenter. Universitetet er kjent for å ha et utrolig godt studentmiljø blant sine norske studenter, som det finnes over 400 av i byen!

Hvor: Martin
Studiestart: september
Antall år: 6
Søknadsavgift: 70 euro
Studieavgift: EUR 10 900 pr. år

Opptakskrav

For å søke må du ha generell studiekompetanse og vitnemål fra treårig videregående skole.

Det er ingen fagkrav eller karakterkrav, og det betyr at du ikke trenger å ha biologi eller kjemi på vitnemålet for å søke. Vi gjør likevel oppmerksom på at du må ha god kompetanse i disse fagene for å kunne bestå opptaksprøven og ikke minst mestre det krevende medisinstudiet dersom du kommer inn.

Fargeblinde frarådes å søke på grunn av mikroskopering med kontrastfarger. Det gis tilrettelegging for studenter med dysleksi.

Opptaksprøve

For å få tilbud om studieplass på Comenius University, må du bestå en nettbasert opptaksprøve som tilbys på sommeren. Datoer og frister vil legges ut her

Opptaksprøven består av en 2-timers skriftlig prøve i biologi og kjemi. Prøven er «multiple choice» og består av 40 spørsmål i biologi og 40 spørsmål i kjemi. Du kan forberedende nettbasert kurs i biologi og kjemi hos oss.

Les om forkurs

Les mer om Comenius University

Ønsker du mer informasjon om medisinstudier i utlandet?

Meld deg på vårt nyhetsbrev her