Studentombudet
Etter Lov om høyskole og universitet skal alle studenter ved universitet og høyskoler ha tilgang til et studentombud. Oslo Nye Høyskole har sammen med fem andre høyskoler etablert en felles ordning med studentombud for våre studenter.

Råd og hjelp til studentene
Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp i saker knyttet til deres studiesituasjon, påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling, og at studentenes rettigheter blir ivaretatt. Studentombudet skal bidra til at saker kan løses på lavest mulig nivå.
Ombudet har ikke selv myndighet til å avgjøre saker, og er heller ikke klage- eller ankeinstans for saker som er behandlet og avgjort av beslutningsorganer ved Oslo Nye Høyskole. Studentombudet kan ikke instrueres i sitt virke og har taushetsplikt.
Lovtillegg sikrer studentene tilgang til studentombud
Oslo Nye Høyskole har sammen med flere studiesteder inngått en samarbeidsavtale med Universitetet i Oslo om studentombudstjeneste, i tråd med Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) fra 2024:
§ 10-8.Studentombud
Universiteter og høyskoler skal sørge for at alle studentene har tilgang til et studentombud.
Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp i saker som er knyttet til studiesituasjonen, og bidra til å ivareta studentenes rettssikkerhet overfor institusjonen.
Studentombudet kan ikke instrueres i sitt virke. Studentombudet kan selv bestemme om ombudet skal bistå en student i en sak. Studentombudet har ikke selv myndighet til å avgjøre saker.
Studentombudet har taushetsplikt om opplysninger om noens personlige forhold som ombudet får kjennskap til i forbindelse med arbeidet sitt. Forvaltningsloven §§ 13 til 13 e og 13 g gjelder tilsvarende.
Kontaktinformasjon
E-post: studentombudet@uio.no
Telefon: 920 49 736
Adresse: Lucy Smiths hus (6. etasje), Problemveien 7, 0316 Oslo