(Foto: Unsplash)

Martine tok et utvekslingssemester i Sydney

Et utvekslingssemester i Sydney var virkelig et eventyr! Du får møte masse utvekslingsstudenter, oppleve en ny kultur, og bli godt kjent med deg selv. Jeg dro ned alene, men ble fort kjent med andre utvekslingsstudenter!

Publisert i Studenthistorier av ONH Tirsdag 11. februar, 2020 - 19:42 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 13:04

- Skrevet av bachelorstudent i anvendt psykologi, Martine Nyheim

Martine i Sydney
Martine i Sydney (Foto: Privat)

Sydney har så utrolig mye å by på! University of New South Wales ligger både nærme sentrum og stranden – så dette var en ypperlig mulighet til å gjøre enten det ene eller andre etter skolen. UNSW er en utrolig stor skole, med rundt 70 000 studenter. De fleste av studentene ved skolen har andre nasjonaliteter, og mange er der på utveksling. Det var flere events og aktiviteter for å bli kjent med andre studenter, så det var gode muligheter for å sosialisere seg.

Jeg hadde 4 emner i løpet av semesteret, der jeg sto fritt til å velge hva jeg ville. Jeg hadde et kunstfag, Aboriginenes historie, pedagogisk psykologi og musikkpsykologi. Jeg hadde først et emne intensivt, og ble ferdig med det i september. Så hadde jeg tre emner samtidig frem til begynnelsen av desember.

Forskjellen fra å studere i Norge

Den største forskjellen fra norsk undervisning er at det er flere evalueringer og innleveringer underveis – som jeg syns var veldig bra, siden dette utgjorde en del av karakteren. Dette gjorde det lettere å jobbe kontinuerlig med fagene, samt at den avsluttende eksamen kun telte 30%.

Fantastisk by

Det var utrolig kult og spennende å bo i Sydney! Jeg bodde første uken på hotell, for å kunne gå på visninger og finne leilighet. Flere av kollektivene jeg besøkte var ikke helt som i annonsen, så det var lurt å sjekke ut stedet og folkene som bodde der før man binder seg opp til noe. Jeg endte opp med å dele rom med to norske jenter som  jeg ble kjent med. Det ble både utrolig hyggelig og billig 🙂 De fleste norske studentene jeg ble kjent med bodde i bydelen Coogee,  som ligger i gåavstand til universitetet og stranda.

Anbefales på det varmeste

Jeg vil virkelig anbefale å ta et utvekslingssemester i Sydney! Jeg har fått mange nye, gode vennskap, massevis av opplevelser og jeg har fått sett store deler av Australia! Benytt deg av mulighetene som finnes i studietiden, ta et semester i utlandet du også!!

Hilsen psykologistudent Martine

Sydney er ikke det eneste stedet du kan dra til. Vi har samarbeid med mange universiteter.