Anders Hauge Wien
Professor II
Anders er professor II ved Oslo Nye Høyskole, og er professor i markedsføring ved Handelshøgskolen på UiT - Norges arktiske universitet.
Anders er utdannet siviløkonom og har en doktorgrad i markedsføring. Han forsker på temaer innen forbrukeratferd, digital markedsføring og sosiale medier.
Bakgrunn
- 2022 - : Professor ved Handelshøgskolen, UiT Norges arktiske universitet
- 2013-2021: Førsteamanuensis ved Handelshøgskolen, UiT
- 2013: PhD i markedsføring, UiT (2013)
- 2008: Master i økonomi og administrasjon (siviløkonom), UiT (2008)
Jobber med
Undervisning og veiledningsområder:
- Forbrukeratferd
- Digital markedsføring
Faglige kompetanseområder:
Digital markedsføring, kunstig intelligens, CSR kommunikasjon, sosiale medier, matrelatert forbrukeratferd m.m.
Utvalgte publikasjoner
Publikasjoner i vitenskapelige tidsskrifter
- Wien, A. H., & Peluso, A. M. (2021). Influence of human versus AI recommenders: The roles of product type and cognitive processes. Journal of Business Research, 137, 13-27.
- Wien, A. H. (2019). Self-presentation via electronic word of mouth–a reflective or impulsive activity?. Journal of Research in Interactive Marketing.
- Tafesse, W., & Wien, A. H. (2018). Implementing social media marketing strategically: an empirical assessment. Journal of Marketing Management, 34(9-10), 732-749.