
Breddehøyskolen med de mest fornøyde studentene - på flere områder
For fjerde år på rad har Oslo Nye Høyskole (ONH) blitt anerkjent som breddehøyskolen med de mest fornøyde studentene i Norge. Det kommer frem av resultatene fra Studiebarometeret. Som tidligere år er studentene over gjennomsnittet tilfredse, men i år kan ONH også trekke frem organisering, undervisning og vurderingsform blant områdene studentene våre er særlig fornøyde med.
Publisert i Nyheter i dag kl. 13:34:02 | sist oppdatert i dag kl. 14:47:50
Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som blir gjennomført av NOKUT hvert år, med 2.- og 5.årsstudenter fra alle norske universiteter og høyskoler, og som etterspør studentenes egne vurderinger av kvaliteten i utdanningene de går på. Undersøkelsen gir bachelor- og masterstudenter ved små og store universiteter og høyskoler anledning til å vurdere studiene de går på, på en skala mellom 1 og 5, hvor 5 er den beste vurderingen.
Fortsatt fornøyde studenter
Studentene gir ONH en så høy score på "overordnet tilfredshet" at høyskolen topper listen blant breddehøyskoler nasjonalt. Breddehøyskoler og breddeuniversitet kjennetegnes ved at de har flere fagområder i sitt studietilbud. I årets undersøkelse fikk ONH en tilfredshetsscore på 4,1, som er over sektorsnittet på 4,0.
Det er veldig hyggelig å konstatere at vi er breddehøyskolen med de mest fornøyde studentene igjen. Samtidig ser vi at vi har god konkurranse fra flere i sektoren om å ha de mest tilfredse studentene i Studiebarometeret. Det er bra, og gjør at vi vil fortsette å gjøre vårt ytterste for at studentene skal ha det bra hos oss og lykkes i studiene. Med de dyktige folkene som jobber ved ONH, og våre nye, flotte lokaler, har vi gode forutsetninger for å lykkes også i årene fremover, sier rektor ved Oslo Nye Høyskole, Sander Sværi.

Organisering av studiene
Et område der ONH utmerker seg spesielt i undersøkelsen, er organisering. Med en score på 4,0 ligger høyskolen 0,4 poeng over sektorsnittet på 3,6. Organisering tar her for seg aspekter som informasjon, administrativ tilrettelegging og faglig sammenheng mellom emnene i studieprogrammene. De positive resultatene for organisering er et tegn på at læringsplattformen Qybele og andre kanaler fungerer svært godt med tanke på oversikt og brukervennlighet. I tillegg til at studentene opplever at studieseksjonen gir god veiledning og oppfølging.
Jeg tror måten vi organiserer utdanningen ved ONH på passer godt til den moderne studenten. Filosofien og modellen vår er å gi studenten den fleksibiliteten de trenger for å lykkes i utdanningen. Det betyr at vi er tett på studentens behov og samtidig har evne til å tilpasse oss disse behovene. For eksempel er det mulig å skifte undervisningsform og progresjon underveis i studiet dersom det hjelper studenten til å klare å gjennomføre studiene sine, sier rektor.
Resultatene gjenspeiler undervisningsgleden
Når det gjelder undervisning, som reflekterer høyskolens fokus på formidlingskvalitet og grundig dekning av pensum, scorer ONH også over sektorsnittet. På området vurderingsformer oppnår høyskolen en skår på 4,2, sammenlignet med sektorsnittet på 4,0. Dette dekker aspekter som pensumrelevans, krav til refleksjon, tydelige vurderingskriterier og faglig utvikling.
Det overrasker meg ikke at vi gjør det så bra på undervisning og organisering. Vi har gode rutiner for å utvikle gode studieprogram, og å holde dem oppdatert i samråd med arbeidslivet studentene skal ut i. Det som kjennetegner de som jobber hos oss er deres undervisningsglede. Jeg tror studentene merker at det er et oppriktig engasjement for undervisning ved ONH, sier Sander.

Om Studiebarometeret 2024
Hva: En årlig nasjonal spørreundersøkelse som måler studentenes oppfatning av studiekvaliteten ved norske universiteter og høyskoler. Resultatene kan du finne på studiebarometeret.no.
Hvem: Gjennomføres av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som sender undersøkelsen ut til omtrent 70 000 studenter som representerer så godt som alle universiteter og høyskoler i Norge.
Hvordan: Studenter på andre og femte studieår besvarer spørsmål om deres oppfatninger om kvalitet i studieprogrammene de går på.
Hvorfor: Gir verdifull innsikt i studentenes opplevelser, som benyttes til å forbedre studiekvaliteten.