Fra ernæringsstudent til kvalitetssikrer i Nortura

Da Evelina oppdaget at ulike typer av mat og kosthold gjorde en forskjell på helsen hennes etter at hun fikk en inflammatorisk tarmsykdom, bestemte hun seg for å studere ernæring.

Publisert i Karrierehistorier Torsdag 4. februar, 2021 - 15:04 | sist oppdatert Onsdag 12. oktober, 2022 - 14:37

Les mer om Bachelor i ernæring

Søk studier

Navn: Evelina Svensson
Studerte: Bachelor i ernæring på Oslo Nye Høyskole, og master i Samfunnsernæring ved OsloMet.
Jobber med nå: Fagkonsulent produktkvalitet i Nortura (per nå i et vikariat)

– Hva går jobben din ut på?
– Jobben min går ut på å kvalitetssikre produktene i Norturas portefølje, med særlig fokus på holdbarhet og holdbarhetsmerking.

– Mitt primære ansvarsområde er planlegging, gjennomføring og analyse av sensorisk testing av produkter og råvarer. Sensoriske tester gjennomføres ukentlig i vårt interne smakspanel som består av godkjente dommere, som har gjennomgått diverse smakstester for å kvalifisere.

–  Selv om jobben min ikke består kun av ernæringsoppgaver så er jeg innom mange ulike problemstillinger hvor jeg får bruk for min ernæringskompetanse. Jeg lærer også utrolig mye om næringsmiddelproduksjon og produktutvikling, noe jeg synes er veldig spennende og nyttig!

– Hva er det morsomste med jobben?
– Det morsomste er at du aldri vet hvordan en arbeidsdag vil se ut. Det dukker stadig opp nye forespørsler og utfordringer som må løses eller planlegges.

– Hva er mest utfordrende med jobben?
– Det mest utfordrende (og også noe av det viktigste) er å prioritere hva som må gjennomføres fortest mulig og hva som kan vente. Oppdragsgiverne (fagsjefer, kategorisjefer og produktutviklere) har gjerne korte frister og trenger raske konklusjoner.

– Får du brukt utdannelsen din i jobben?
– Absolutt! Jeg er innom mange ulike problemstillinger i løpet av en arbeidsuke, og som fagkonsulent samarbeider jeg mye med andre på tvers i organisasjonen. Kunnskap i å bearbeide data og å tolke resultater og studier er essensielt i den jobben jeg gjør.

– Jeg har også god nytte av kompetansen min innen bl.a. næringsberegning- og deklarering; helse- og ernæringspåstander; matvarekunnskap; kostholdsforskning, og kommunikasjon og formidling.

– Hvorfor bestemte du deg for å begynne å studere ernæring på Oslo Nye Høyskole?
– Når jeg hadde bestemt meg for å studere ernæring, etter å ha jobbet innom kafédrift i noen år, undersøkte jeg ulike alternativer og landet på å søke meg til Oslo Nye. Det som tiltalte meg var at skolen ikke var kjempestor, men med mange interessante fag, og etter hva jeg fikk inntrykk av (og som viste seg å være riktig) engasjerte og flinke forelesere.

–Jeg har alltid hatt en stor interesse for mat, men tidligere var det matlaging og baking som interesserte meg mest. Det var først når jeg fikk en inflammatorisk tarmsykdom for en del år siden som jeg ble interessert i den ernæringsmessige delen av kostholdet.

Da jeg oppdaget at ulike typer av mat og kosthold kunne gjøre en forskjell på helsen min så ville jeg lære mer. Det var da jeg bestemte meg for å begynne å studere ernæring for å tilegne meg mest mulig kunnskap.

– Hva var det viktigste du lærte fra studiene?
– Noe av det viktigste jeg lærte var å være kritisk og å stille spørsmål, men også hvor dynamisk feltet ernærings- og kostholdsforskning er.

– Naturlig nok har jeg en stor interesse for tarmen og tarmhelse. Det var på grunn av mine egne tarmproblemer at ernæringsfaget fanget min interesse, og dette er noe jeg fortsatt brenner for. Det er så utrolig komplekst, noe som i mine øyne gjør det til et enda mer fascinerende felt innen helse og ernæring! Et annet emne jeg synes er veldig spennende er matproduksjon og matkvalitet, og særlig sammenhengen mellom ultraprosessert mat og helse.

– Dro du på utveksling?
– Via kontakter på Oslo Nye Høyskole reiste jeg til Tanzania for å samle inn data til min masteroppgave ved OsloMet. Masteren min var en del av et prosjekt som Oslo Nye Høyskole var involvert i, og min hovedveileder var Kristine Vinje.

– Jeg bodde da på samme plass i Tanga, Tanzania som de bachelorstudentene fra Oslo Nye Høyskole som var på utveksling. Det var en fantastisk tid, og jeg oppfordrer alle til å dra på utveksling hvis de har mulighet!

– Hvordan opplevde du studentmiljøet?
– Jeg synes vi hadde et bra studentmiljø. Linjeforeningen og sosialkomitéen arrangerte diverse happenings som var hyggelig å være med på, både faglige og sosiale. Mange av oss jobbet imidlertid mye ved siden av studiene, mens noen hadde andre ting som tok opp tiden etter skolen. Jeg var tillitsvalgt alle tre årene, og jeg deltok også i Linjeforeningen i Ernæring; først som medlem og så som nestleder for faglig utvalg.

– Lærte du noe fra studenter, lærere, alumni eller lignende du har tatt med deg videre?
– En av de viktigste læringene er nok verdien i det å knytte kontakter. Jeg mener at det er mye å vinne på å bygge et faglig nettverk, og ikke minst i å løfte hverandre.

Det er mitt tips til fremtidige studenter, å delta mest mulig på både faglige og sosiale arrangementer, og bygg et faglig nettverk. Det vil være gull verdt når du senere skal ut i jobb!

– Har du tips til studenter som ønsker å jobbe i bransjen du jobber i?
– Ta direkte kontakt med de bedrifter du ønsker å jobbe i. Bruk eventuelle kontakter du har, og tenk nøye igjennom hvilken kompetanse du har som gjør at du kan gi verdi til bedriften du søker deg til.