F.v.: Nazret Belay, Andrine Støyva Sivertsen og Fay Laith utenfor Nobels Fredssenter på Aker Brygge i Oslo.

Internship ved Nobels Fredssenter

Tre av våre studenter ved freds- og konfliktstudier og internasjonale relasjoner er på internship hos Nobels Fredssenter dette høstsemesteret. Alle tre synes det er veldig givende å være ute i praksis og få prøve seg i en spennende jobb.

Publisert i Studenthistorier Torsdag 1. september, 2022 - 15:49 | sist oppdatert Mandag 5. september, 2022 - 12:30

Foto: Johannes Granseth / Nobel Peace Center
Foto: Foto: Johannes Granseth / Nobel Peace Center

Andrine Støyva Sivertsen: Tredjeårsstudent på bachelor i freds- og konfliktstudier ved ONH. Internship hos Nobels Fredssenter høsten 2022, hvor hun var med på å arrangere og gjennomføre Freedom of Expression-festivalen og skal planlegge årets fredsprisutstilling som åpner i desember.

Jeg valgte å søke på internship fordi det er en unik mulighet til å få arbeidserfaring og gode kontakter i Norges ledende organisasjoner innenfor feltet jeg utdanner meg i. Og ikke minst får man også testet seg selv i arbeidslivet før endt studietid, sier Andrine.

Jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte en internship-stilling hos Nobels Fredssenter fordi jeg allerede fra første dag fikk ansvar og tillit som har gitt meg mulighet til å arbeide selvstendig og utvikle mine ferdigheter. Jeg tror det er viktig at man velger en arbeidsplass som interesserer deg, samtidig som du kan bli utfordret og av og til må gå utenfor din komfortsone, slik at man lærer å håndtere ulike utfordringer senere i arbeidslivet. I tillegg lærer man hva slags oppgaver man ønsker og ikke ønsker å jobbe med når du er ferdig med studiet.

Fay Laith: Tredjeårsstudent på bachelor i internasjonale studier ved ONH. Intenship ved Nobels Fredssenter høsten 2022, hvor hun jobbet tett med Freedom of Expression-konferansen.

Jeg valgte å søke på Nobel Fredssenter fordi jeg er interessert i menneskerettigheter og synes det er givende å jobbe for en institusjon som aktivt jobber for endring. Internship er en unik mulighet for å få arbeidserfaring, men ikke minst vokse som person. Jeg er veldig takknemlig for å ha fått denne muligheten, sier Fay.

Nazret Belay: Andreårsstudent på bachelor i freds- og konfliksstudier ved ONH. In​​​​​​ternship hos Nobels Fredssenter høsten 2022, ​hvor hun har jobbet sammen med Andrine på Freedom of Expression-festivalen. Etter endt festival skal hun jobbe med mindre arrangementer, og etter hvert «Lille og Store Nobeluke» som er rettet mot de nye Nobels Fredspris-vinnerne. Lille Nobeluke er uka etter de nye Nobel Fredspris-vinnere er kåret, mens Store er da den nye utstillingen blir satt opp.

Jeg valgte internship her da arbeidsplassen jobber direkte mot det å skape fred i alle former og fasonger, og jeg personlig finner dette veldig givende og interessant, sier Nazret.

Tre interns ved Nobels Fredssenter