Studier i Oslo

Bachelor i internasjonale studier

Er du interessert i verden utenfor Norges grenser og hva som former den? Lurer du på om FN fortsatt er relevant, om flyktningkrisen fører til økt usikkerhet eller hva pandemier gjør med internasjonalt samarbeid? Da er internasjonale studier midt i blinken for deg.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig som nettstudium
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiestart: Høst
Studiested: Campus i Oslo
Studieomfang: Heltid
Lånekassen: Godkjent

Verden har aldri vært så tett sammenvevd politisk, økonomisk, juridisk og kulturelt som den er i dag. Samtidig ser vi dype splittelser og konflikter på den internasjonale scenen. Internasjonale studier er en tverrfaglig tilnærming til studiet av internasjonale forhold og hendelser.

Studiet bygger på fagområder som statsvitenskap, historie, jus og økonomi, så vel som psykologi, filosofi og kulturstudier for å forstå hva det er som former den verden vi lever i.

Studiet gir deg også mulighet til å  oppnå verdifull praktisk og internasjonal erfaring gjennom internship, studieturer, kursing og utveksling.

I en verden hvor internasjonale forhold påvirker oss stadig mer, vil din kompetanse etter endt bachelor være etterspurt.

Hva lærer du?

Internasjonale studier ligger nært statsvitenskap som fagfelt, men med et større fokus på internasjonale forhold. Med dette studiet får du kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å analysere og drøfte spennende og viktige problemstillinger.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• internasjonalt samarbeid og konflikt
  • internasjonal økonomi
  • globaliseringens konsekvenser
  • klimaspørsmål
  • internasjonal rett
  • militær maktbruk

Du undervises av en engasjert og entusiastisk gjeng som gjerne bruker podkast, live-streaming og interaktive kart som læringsverktøy, og inviterer relevante og kjente gjesteforelesere fra feltet.

studenter på internasjonale studier

Internship og valgemner

I løpet av studietiden på bachelor i internasjonale studier kan du delta på studieturer til Tanzania* og Midtøsten*, ta kurs i konflikthåndtering, eller ta internship. Sannsynligvis kommer du også til å møte internasjonale studenter på campus i Oslo.

Som en av få utdanninger innen samfunnsfag i Norge tilbyr vi internship som del av bachelorgraden. Dette er en unik mulighet til å opparbeide deg erfaring og kompetanse som er høyt verdsatt i arbeidslivet. Oslo Nye Høyskole har samarbeid med attraktive arbeidsgivere og avtaler som gir våre studenter forrang på enkelte internship.

Våre studenter har gjennomført internship ved blant annet:

• Flyktninghjelpen
  • FNs høykommissær for flyktninger i Genève (UNHCR)
  • utenlandske ambassader
  • Norad
  • FN-sambandet
  • Leger uten grenser (MSF)
  • Integrerings og Mangfoldsdirektoratet (IMDi)

“Samtalene med kollegaer over lunsjbordet ble raskt en begivenhet jeg så fram til, der hverdagspraten raskt gikk over i inspirerende samtaler om ansattes unike erfaringer og bakgrunn”.

- Halima Amedi, tidligere bachelorstudent om sitt internship hos FN-sambandet

Ta et semester i utlandet! Se hvor du kan dra på utveksling her →

Jobbmuligheter og videre studier

Med denne bachelorgraden kan du ta et stort steg på veien mot en spennende jobb. Kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor internasjonale studier er etterspurt i mange sektorer og bransjer både i Norge og utlandet.

Potensielle arbeidsgivere er:

• Utenriksdepartementet eller andre departementer
  • FN-systemet
  • humanitære organisasjoner (som Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, Amnesty International, Norsk Folkehjelp m.fl.)
  • offentlige etater
  • Forsvaret og etterretning
  • forskningsinstitusjoner og akademia
  • skolevesenet
  • ulike medier
  • konsulentbransjen

Med fullført bachelor i internasjonale studier kvalifiserer du også til å søke en rekke samfunnsvitenskapelige masterstudier i Norge og i utlandet.

1. semester, valgfrie emner eller utveksling