Her ser vi nettstudent Rachel Ombeni delta i NM i friidrett 2022. Foto: Privat

Nettstudent som satser på friidretten

Bosatt i Bergen og med en drøm om en fremtid innen friidrett, ble fleksible nettstudier ved Oslo Nye Høyskole det naturlige valget for Rachel Ombeni. Med stort engasjement for internasjonale relasjoner, valgte Rachel å ta en bachelor i internasjonale studier på ONH.

Søk på studier her

Publisert i Studenthistorier Fredag 7. oktober, 2022 - 11:41 | sist oppdatert Tirsdag 29. november, 2022 - 12:23

Navn: Rachel Ombeni
Studerer: Bachelor i Internasjonale Studier. Startet på ONH høsten 2021
Sted eller nett: Nettstudent
Ved siden av studiene: Satser på friidrett

Om å kombinere idrett og nettstudier

Hvordan påvirker idretten studiehverdagen din?
- At jeg satser idrett ved siden av studiene har tvunget meg til å bli strukturert og effektiv. Jeg føler også at jeg har klart å tilføye målbevisstheten jeg har i idretten min inn i studiene også.

Hvordan er det å sjonglere hverdag, idrett og studier?

Jeg synes det går veldig fint å sjonglere studier med idrett. Noen dager er selvfølgelig mer krevende enn andre, men så lenge man liker det man holder på med, er det noe godt i alt slitet og fullt overkommelig!

- Det hjelper også at jeg føler jeg får igjen for det. Klarer man i tillegg å lage en fin studieplan, blir trening mer som et avbrekk i lesingen og vice versa!

Rachel Ombeni i treningstøy
Rachel Ombeni deltok i Nordisk Baltisk U23 mesterskap. Foto: Privat

Om studiet ditt

Hvorfor valgte du Oslo Nye Høyskole?
- Jeg valgte ONH, da de ikke tilbyr internasjonale studier i Bergen der jeg bor. Jeg innså raskt at nettstudier ville gjøre satsingen på idrett mye lettere, da det er veldig fleksibelt!

Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?

Jeg valgte å studere internasjonale studier da jeg alltid har hatt interesse for internasjonale spørsmål og historie, samt urettferdigheten i verden.

- Jeg har bodd i forskjellige land, som DR Kongo og Belgia, og disse landene nevnes ofte når tematikken internasjonal historie og politikk blir tatt opp. Så den bakgrunnen har nok fått meg til å gruble over enda flere spørsmål knyttet til internasjonale forhold.

Har du så langt hatt noen favorittemner? Hva har gjort dette emnet spesielt for deg?
- Emnene «Menneskerettigheter» og «Folkemord og massevold: konflikt, regimer og ideologier» er så langt de som har gjort mest inntrykk på meg. Det er nok fordi de er veldig relevante for mitt opprinnelige hjemland, DR Kongo.

Hva er det viktigste du har lært frem til nå?

Noe av det jeg liker veldig godt med studiet, er at man ikke får noe bestemt svar på hvorfor verden er som den er, men heller mange forskjellige teorier og synsvinkler og ståsteder. Det er desidert det viktigste jeg har lært så langt!

Planlegger du et internship?
- Jeg vil prøve å få meg et internship i løpet av høsten 2023.

Rachel Ombeni i Brussel
Rachel oppholdte seg i Brussels fra januar til mars i år. - Da passet det jo perfekt med nettstudier! Da kan man bokstavelig talt være hvor som helst!, sier hun. Foto: Privat

Om det sosiale

Deltar du i noen studentorganisasjon eller lignende?
- Jeg prøver å ta på meg noen verv og engasjere meg i litt forskjellige organisasjoner på friitiden. Men det er selvfølgelig begrenset hva jeg kan bli med på, da jeg også har idretten.

Nå i høst ble jeg tillitsvalg for nettstudenter på Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner. Det synes jeg er en unik mulighet til å bli bedre kjent med ONH gjennom studentrådet og det kan komme til god nytte.

- Her i Bergen, hvor jeg har tatt noen franske emner på UiB, (ett av dem legger jeg inn som valgemne hos ONH) ble jeg også leder for Changemaker Bergen Student, en studentorganisasjon som kjemper for en mer rettferdig verden sammen med Changemaker Norge. Jeg har også blitt medlem av FN-studentene Bergen, som også setter fokus på globale problemer og arbeidet til FN.

Hvordan er forholdet ditt til medstudenter, forelesere og de andre ansatte på Oslo Nye Høyskole?
- Siden jeg studerer på nett kjenner jeg ikke hver og én, men selv nettstudenter får mulighet til å være sosiale om de skulle ønske det. Det kan for eksempel være gjennom samlinger eller kollokviegrupper.

Jeg var nylig på hyttetur med studentrådet ved ONH, hvor jeg ble bedre kjent med de andre i studentrådet og hadde det veldig kjekt!

Om fremtiden

Brukte du studierådgivere hos oss før du begynte å studere?

Noe av det første jeg gjorde da begynte på ONH, var å kontakte studierådgiver for å få litt tips og råd som nybakt student. Det kommer jeg nok til å få mer bruk for utover i studiet også!

Hva er dine tanker og håp for fremtiden? Og tenker du å studere mer etter du er ferdig med graden du holder på med nå?
- Jeg liker livet som student litt for godt og har per i dag lyst til å studere så lenge det lar seg gjøre. I tillegg passer livet som student bedre med å satse idrett enn livet ute i jobb. Så kommer nok til å videreutdanne meg etter graden min her.

Har du noen tips til fremtidige studenter?

Mine beste tips til fremtidige studenter er å engasjere seg i verv som omhandler studiet ditt. Det kan faktisk gjøre studiet lettere, da du blir vant til å bruke det du lærer i praksis, og dermed tenker man på det på enn mer naturlig og relevant måte.

- Også må man huske på at ofte er det å ha en grad kun «the bare minimum» når du skal ut i jobb. Det er også lurt å lage en plan tidlig for hvordan du skal jobbe med de forskjellige emnene ut fra hva slags eksamen det er, siden ikke alle emnene har lik eksamen.