Hopp til hovedinnhold
/
En rørt og overrasket Bård André Bendiksen får applaus fra kollegaene sine på ONH etter å ha fått vite at han vant Læringsmiljøprisen for 2023/2024. Foto: Oslo Nye Høyskole/Hedda Børresen

Vinner av læringsmiljøprisen ved ONH 2024

Læringsmiljøprisen har til hensikt å sette søkelyset på individer eller miljøer som bidrar til et godt læringsmiljø. I dag blir den delt ut for fjerde gang ved høyskolen. 

Publisert i Nyheter Onsdag 12. juni, 2024 - 08:52 | sist oppdatert Onsdag 12. juni, 2024 - 13:23

Onsdag 12. juni ble læringsmiljøprisen utdelt ved Oslo Nye Høyskole, og det var rektor, Sander Sværi, som fikk æren av å dele ut prisen. Rektor startet med å fortelle hvorfor Læringsmiljøprisen er så viktig. 

Et godt læringsmiljø er essensielt for at studenter lærer bedre og klarer å gjennomføre studiene sine. For studenter som virkelig sliter, kan et godt læringsmiljøet være livsviktig. Formålet med prisen er å anerkjenne godt arbeid med utdanningskvalitet og læringsmiljø, og stimulere til systematisk kvalitetsarbeid i utdanningene. Det er veldig mange som gjør veldig mye godt for studentene våre, og det er flere som fortjener en slik pris. Vi har imidlertid valgt ut en vinner av prisen. 

Årets vinner av læringsmiljøprisen er Bård André Bendiksen

Bård er høyskolelektor og programansvarlig for medisin 1+5-programmet ved institutt for helsefag.

Han var tydelig rørt over å motta prisen, og sa han ble overrasket over tildelingen. 

Dette betyr veldig mye for meg. Jeg er veldig opptatt av at det skal være godt for studentene å være her, og jeg har et utrolig lag jeg jobber sammen med fra både administrasjonen og fagansatte som underviser på programmene. Tusen takk!, sa Bård under utdelingen på Loftet.   

Bård Andre Bendiksen får blomster og diplom av rektor Sander Sværi
Rektor Sander Sværi tildelte Læringsmiljøprisen til Bård André Bendiksen på Loftet. Foto: Oslo Nye Høyskole/Hedda Børresen

Bård har en mastergrad i fysikalsk kjemi fra Universitetet i Oslo, og er PhD-stipendiat i medisinsk fysikk ved Universitetet i Oslo.


Nominasjoner som ble innsendt av både studenter og kollegaer

  • Han ønsker det beste for studenter og kolleger. Han er veldig god på å følge opp situasjoner og setter i gang tiltak om det trengs. God på kommunikasjon med studenter, fagansatte og administrasjonen. Alltid engasjert og sprer dette rundt seg.
  • Jeg ønsker å nominere Bård til læringsmiljøprisen. Bård er en engasjert studieleder som gjør utrolig mye for studentene på medisin 1+5 og tannlege 1+4. Han sørger for at studentene har så optimalt faglig og sosialt læringsmiljø som mulig, sender de Fredagspost hver fredag slik at de kan planlegge den kommende uken og være oppdatert om det som skjer, arrangerer kurs i studieteknikk og forkurs i kjemi ved studiestart, tar med studentene til Pécs på studietur, underviser kjemi i forkurs før opptaksprøver - eksemplene er mange. Alle endringer han gjør er basert på evalueringer og undersøkelser han har gjort underveis, som viser hvor grundig han er (blant annet flere undersøkelser om læringsmiljøet dette skoleåret). I tillegg er han jo en utrolig trivelig person og en veldig god kollega som er lett å samarbeide med! Bård fortjener absolutt denne prisen.
  • Bård har hele året hatt god oppfølging til studentene på medisin og odontologi. Han har vært veldig flink faglig og til å tilrettelegge for studentene. Man føler at han faktisk hører på problemer man tar opp, at han virkelig bryr seg, og at han gjør alt han kan for å løse det på best mulig måte. Det er også en ansatt som alltid er ekstremt blid, og gjør at man føler seg trygg og velkommen på ONH. Synes han også har vært spesielt flink til å høre og lytte på problemene odontologi-studentene har følt på som første kull.
  • På vegne av de tillitsvalgte i MB-klassen vil jeg nominere Bård til læringsmiljøprisen. Dette er med bakgrunn i all innsatsen han har satt inn både faglig og sosialt. Ikke minst, for å nevne hans briljante pedagogikk. Han gjør alt med et stort smil og positiv innstilling, går alltid den ekstra milen, og er alltid tilgjengelig dersom det er noe man trenger. Dette er noe vi studenter legger merke til og setter ekstremt tror pris på. Det gjør at vi føler oss sett og gjør studiehverdagen litt enklere.
  • Han bryr seg skikkelig om studentene, og står på for at de skal ha det bra, både faglig og sosialt.
  • Vi ønsker å nominere Bård til årets læringsmiljøpris på grunn av hans dedikerte engasjement for å skape et optimalt læringsmiljø og sikre høy kvalitet i læringen for studentene på MB. Både den psykososiale trivselen og den fysiske velvære til studentene har vært viktig for ham, og han har kontinuerlig jobbet for å opprettholde deres motivasjonen for studiene. Som programansvarlig og underviser er han en unik ressurs, og vi mener at han fortjener læringsmiljøprisen for sitt enestående arbeid.
  • Det er få jeg har møtt som er så dedikert i sitt arbeid for studentene og deres læringsmiljø. Fra han overtok som programansvarlig på 1+5-programmet har Bård jobbet målrettet og strukturert for å forbedre studentenes reise gjennom første år av medisinutdannelsen (etter hvert også tannlegeutdannelsen 1+4), samt at overgangen til videre studier i Pécs skal bli så god som mulig. Dette innebærer tett kontakt med både studenter og undervisere, både i Norge og Ungarn, og god informasjon til studentene. Som et krevende studium i et høyt tempo, krever medisinstudiet en del ekstra oppfølging for at studentene skal føle seg i varetatt. Dette mestrer Bård på en svært inspirerende måte, med både "fredagspost" og tilstedeværelse i klasserommet. Ved å være tett på studentene, tilgjengelig innenfor tydelige rammer og med evne til å skape gode relasjoner, leverer Bård verdien «nærhet» på en svært god og profesjonell måte. Ved å være i hyppig kontakt med studentene, snapper Bård raskt opp dersom det er elementer ved læringsmiljøet som ikke er optimalt, og det setter i gang tiltak. Senest dette semesteret ble det avdekket svakheter i studentenes læringsmiljø på grunn av mye forstyrrelser i klasserommet. Bård fulgte systematisk opp med møter, tiltak og evalueringer, hvor studentenes medvirkning og innspill var ledende. Dette førte raskt til forbedring i studentenes opplevelse av læringsmiljøet. Det er inspirerende å følge hvordan Bård balanserer profesjonalitet og nærhet i sitt arbeid for, og med, studentene, og det er med stolthet jeg nominerer han til året læringsmiljøpris.
     

Årets jury har bestått av:

  • Nicklas Hoff, studentrepresentant 
  • Simon Zarif, studentrepresentant
  • Sander Sværi, rektor
 

Juryens begrunnelse

Bård Andre Bendiksen mottar Læringsmiljøprisen for sitt enestående engasjement og arbeid for å skape et optimalt læringsmiljø for studentene. Bårds innsats strekker seg langt utover de vanlige forpliktelsene og hans tiltak har hatt en betydelig positiv innvirkning på studentenes faglige og sosiale trivsel.

Bård er kjent for å være en engasjert studieleder som ukentlig informerer studentene via Fredagsposten, arrangerer kurs i studieteknikk og forkurs i kjemi, og tar med studentene på studieturer til Pécs. Hans pedagogiske metoder, inkludert bruk av omvendt klasserom og “learning by doing”, har vært fremragende. Han har også utviklet og anvendt mye undervisningsmateriale i Qybele.

Studentene fremhever Bårds evne til å lytte og reagere på deres bekymringer, noe som gjør at de føler seg sett og ivaretatt. Hans arbeid med å organisere kollokviegrupper under koronapandemien sikret fortsatt samarbeid og opprettholdelse av et godt psykososialt miljø til tross for skolens nedstengning.

Bård viser også en imponerende evne til å tilpasse og forbedre læringsmiljøet basert på tilbakemeldinger. Da klager over forstyrrelser i undervisningen oppsto, tok han dette på alvor og gjennomførte grundige undersøkelser blant studentene. Basert på disse resultatene implementerte han tiltak som forbedret situasjonen betydelig.

Hans dedikasjon til å sikre at studentene har de beste læringsmulighetene er eksepsjonell. Bård står alltid klar til å hjelpe, selv når utfordringer oppstår, og hans innsats for å opprettholde høy kvalitet i undervisningen er uovertruffen. Hans kontinuerlige arbeid for å forbedre læringsmiljøet og hans positive innstilling gjør ham til en verdig mottaker av Læringsmiljøprisen.

Bård Andre Bendiksen er en uvurderlig ressurs for ONH, og hans arbeid med å fremme et inkluderende, støttende og kvalitetsrikt læringsmiljø fortjener denne anerkjennelsen.
 


Bård Andre Bendiksen

Vinneren av læringsmiljøprisen for 2023/2024; Bård André Bendiksen. 


Tilbake til toppen