Endringsledelse - PSY3940 (7,5 sp)
I dette emnet lærer studenten om hvordan man kan planlegge og organisere endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel i forbindelse med innføring av ny teknologi samt hvordan endringer drives frem, eksempelvis top-down eller bottom-up.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst eller vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet
Endring er nødvendig for at en organisert virksomhet skal kunne utvikle seg i takt med teknologi og samfunn, og ledere spiller en viktig rolle i gjennomføringen av slike prosesser, blant annet gjennom å motivere medarbeidere og skape retningsforståelse. Både eksterne (eksempelvis globalisering, miljø og teknologi) og interne (eksempelvis krav om mer effektiv drift og kostnadskutt) faktorer bidrar til at organisasjoner i alle bransjer må omstille seg. Samtidig er endringer krevende både for ledere og medarbeidere, og ofte går ikke endringen som planlagt. Innsikt til å forstå og lede endringsprosesser er derfor sentralt i enhver organisasjon.
Endring kan foregå kontinuerlig og gradvis som følge av læring og utvikling internt i organisasjonen, og som en styrt og planlagt prosess for å nå bestemte mål eller møte store endringer i omgivelsene. Endringsledelse handler om å gi retning for utviklingen, skape oppslutning om endring og nytenkning og legge til rette for god samhandling i virksomheten slik at beslutninger kan implementeres. I dette emnet lærer studenten om hvordan man kan planlegge og organisere endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel i forbindelse med innføring av ny teknologi samt hvordan endringer drives frem, eksempelvis top-down eller bottom-up. Emnet tar også opp temaer som ulike drivere av endring, endringsbarrierer, og læring.
OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.
- Sentrale begreper for å forstå endringer og endringsarbeid
- Eksterne drivere for endring
- Interne drivere for endring
- Endringskapasitet
- Læring i organisasjoner
- Utviklingstrender i arbeidslivet
- Endringstretthet
- Psykologisk trygghet under endring
- Motstand mot endring
- Motivasjon for endring
- Endringsbarrierer
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Har kunnskap om interne og eksterne krefter og vilkår som påvirker endring og utvikling på ulike nivå i organisasjoner
- Har kunnskap om sentrale begreper, temaer, teorier, tilnærminger og metoder innen endringsledelse
- Har innsikt i hvordan man kan planlegge og organisere endring, utvikling og innovasjon gjennom å fremme involvering, medarbeiderskap, kreativitet og gode kommunikasjons- og arbeidsprosesser
- Har kunnskap om nye utviklingstrender i arbeidslivet
- Har kunnskap om kva som skaper motstand mot endring
- Har kunnskap om ulike metoder og verktøy som kan brukes i endrings- og utviklingsarbeid
- Har innsikt i faktorer som påvirker endringsprosesser
Ferdigheter
- Kan innhente og anvende teori, empiri og informasjon for å vurdere endrings- og utviklingsbehov
- Kan identifisere og reflektere selvstendig over faglige og etiske problemstillinger knyttet til endringsledelse
- Kan beskrive ulike faser i en endringsprosess og rollene de ulike aktørene i prosessen kan ha
- Kan bidra i planlegging og ledelse av endringsprosesser
- Forstår sentrale prinsipper for endringsledelse og kan anvende disse på konkrete case for å planlegge forbedrings- og endringsarbeid
Generell kompetanse
- Kan se helhetlig på muligheter og utfordringer ved endring
- Kan reflektere over egen rolle og atferd i ulike gruppesammenhenger
- Kan formidle fagkunnskap og egne vurderinger på en presis og velbegrunnet måte
- Har innsikt i relevante faglige problemstillinger innen endringsledelse
- Har utviklet en forståelse for hvordan endringsprosesser kan optimaliseres
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravet i dette emnet er:
- Skriftlig innleveringsoppgave over oppgitt problemstilling med medstudentvurdering
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering.
- Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.