Endringsledelse - PSY3940 (7,5 sp)
I dette emnet lærer studenten om hvordan man kan planlegge og organisere endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel i forbindelse med innføring av ny teknologi samt hvordan endringer drives frem, eksempelvis top-down eller bottom-up.
Om emnet
Endring er nødvendig for at en organisert virksomhet skal kunne utvikle seg i takt med teknologi og samfunn, og ledere spiller en viktig rolle i gjennomføringen av slike prosesser, blant annet gjennom å motivere medarbeidere og skape retningsforståelse. Både eksterne (eksempelvis globalisering, miljø og teknologi) og interne (eksempelvis krav om mer effektiv drift og kostnadskutt) faktorer bidrar til at organisasjoner i alle bransjer må omstille seg. Samtidig er endringer krevende både for ledere og medarbeidere, og ofte går ikke endringen som planlagt. Innsikt til å forstå og lede endringsprosesser er derfor sentralt i enhver organisasjon.
Endring kan foregå kontinuerlig og gradvis som følge av læring og utvikling internt i organisasjonen, og som en styrt og planlagt prosess for å nå bestemte mål eller møte store endringer i omgivelsene. Endringsledelse handler om å gi retning for utviklingen, skape oppslutning om endring og nytenkning og legge til rette for god samhandling i virksomheten slik at beslutninger kan implementeres. I dette emnet lærer studenten om hvordan man kan planlegge og organisere endrings- og utviklingsarbeid, for eksempel i forbindelse med innføring av ny teknologi samt hvordan endringer drives frem, eksempelvis top-down eller bottom-up. Emnet tar også opp temaer som ulike drivere av endring, endringsbarrierer, og læring.
- Sentrale begreper for å forstå endringer og endringsarbeid
- Eksterne drivere for endring
- Interne drivere for endring
- Endringskapasitet
- Læring i organisasjoner
- Utviklingstrender i arbeidslivet
- Endringstretthet
- Psykologisk trygghet under endring
- Motstand mot endring
- Motivasjon for endring
- Endringsbarrierer
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Har kunnskap om interne og eksterne krefter og vilkår som påvirker endring og utvikling på ulike nivå i organisasjoner
- Har kunnskap om sentrale begreper, temaer, teorier, tilnærminger og metoder innen endringsledelse
- Har innsikt i hvordan man kan planlegge og organisere endring, utvikling og innovasjon gjennom å fremme involvering, medarbeiderskap, kreativitet og gode kommunikasjons- og arbeidsprosesser
- Har kunnskap om nye utviklingstrender i arbeidslivet
- Har kunnskap om kva som skaper motstand mot endring
- Har kunnskap om ulike metoder og verktøy som kan brukes i endrings- og utviklingsarbeid
- Har innsikt i faktorer som påvirker endringsprosesser
Ferdigheter
- Kan innhente og anvende teori, empiri og informasjon for å vurdere endrings- og utviklingsbehov
- Kan identifisere og reflektere selvstendig over faglige og etiske problemstillinger knyttet til endringsledelse
- Kan beskrive ulike faser i en endringsprosess og rollene de ulike aktørene i prosessen kan ha
- Kan bidra i planlegging og ledelse av endringsprosesser
- Forstår sentrale prinsipper for endringsledelse og kan anvende disse på konkrete case for å planlegge forbedrings- og endringsarbeid
Generell kompetanse
- Kan se helhetlig på muligheter og utfordringer ved endring
- Kan reflektere over egen rolle og atferd i ulike gruppesammenhenger
- Kan formidle fagkunnskap og egne vurderinger på en presis og velbegrunnet måte
- Har innsikt i relevante faglige problemstillinger innen endringsledelse
- Har utviklet en forståelse for hvordan endringsprosesser kan optimaliseres
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravet i dette emnet er:
- Skriftlig innleveringsoppgave over oppgitt problemstilling med medstudentvurdering
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering.
- Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.