Forskningsdesign og prosjektutvikling - PSY4440 (7,5 sp)
Dette emnet gir deg en grundig innføring i planlegging og design av empiriske forskningsprosjekter. Emnet kombinerer teoretiske og empiriske elementer for å gi deg en helhetlig forståelse av forskningsprosessen fra A til Å, samt nødvendig praktisk kompetanse til å forberede ditt eget masteroppgavearbeid.
Om emnet
Dette emnet gir en innføring i vitenskapsfilosofiske perspektiver på psykologisk forskning. Et særlig fokus blir lagt på vurderingen av ulike omstendigheter som fordrer kvantitative og/eller kvalitative forskningsstrategier, samt muligheter og begrensninger ved de ulike metodologiske tilnærmingene.
Emnet vektlegger kritisk tenkning og tar opp hvordan samfunnsforhold kan påvirke vitenskapelig praksis. Emnet tar også for seg sentrale forskningsetiske normer i vitenskapelig arbeid og viser hvordan forskningsetikk ligger til grunn for, og regulerer forskning.
Emnet inneholder også en praktisk del som gir studentene grundig forståelse for, og praktisk trening i å utvikle en prosjektbeskrivelse som benytter enten kvantitativ eller kvalitativ forskningsmetode. Dette inkluderer arbeid med grunnleggende prosjektdesign, søk etter relevant litteratur og kilder, metodologiske valg, etiske og personvernrelaterte drøftinger samt forskningsformidling.
Kunnskap
- Har inngående kunnskap om hvordan epistemologiske og ontologiske perspektiver danner grunnlag for forskningsspørsmål
- Har kunnskap om styrker og svakheter ved både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- Har kjennskap til mixed-methods som metodologisk tilnærming
- Har avansert kunnskap om sentrale forskningsetiske normer, og forståelse for hvordan forskningsetikk ligger til grunn for, og regulerer vitenskapelig arbeid
- Har inngående kunnskap om metodologiske og systemiske forhold som kan true vitenskapelige slutningers gyldighet
- Har avansert kunnskap om de sentrale elementene i et forskningsdesign, og inngående kunnskap om hvordan disse utgjør fundamentet i en prosjektbeskrivelse
Ferdigheter
- Kan formulere, begrunne og formidle forskningsspørsmål som kan adresseres ved bruk av kvalitativ og/eller kvantitativ metode
- Kan identifisere og evaluere muligheter og begrensninger ved bruk av kvalitative og/eller kvantitative forskningsmetoder
- Kan identifisere og analysere forskningsetiske begrensninger og styrker i psykologisk forskning
- Kan evaluere og redegjøre for omstendigheter som truer validitet i vitenskapelige konklusjoner
- Kan designe et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt
- Kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som presenterer og begrunner de sentrale elementene i valgt forskningsdesign
Generell kompetanse
- Kan vurdere kvaliteten i vitenskapelig arbeid i lys av metodologiske, etiske og samfunnsmessige forhold
- Kan kritisk vurdere hvorvidt et forskningsdesign er egnet til å svare på forskningsspørsmålet
- Kan analysere og drøfte faglige- og forskningsetiske problemstillinger i egen prosjektbeskrivelse
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravet i dette emnet er:
- Godkjent obligatorisk oppmøte på seminarer/webinarer (70% oppmøte)
- Fremlegg i seminar/webinar
Eksamen i PSY4440 består av innlevering av en skriftlig prosjektbeskrivelse.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og vurderes som bestått/ikke bestått.