Fagskole
Kommunikasjon og relasjonskompetanse - med fokus på 6-13 år - MIL20024 (15 sp)
Dette emnet tar sikte på å gi deg en innføring i grunnleggende kommunikasjons- og relasjonsferdigheter som er særlig relevante i møte med barn i barneskolealder. Emnet gir innsikt som har som formål å fremme god kommunikasjon og trygge møter med barn i denne aldersgruppen.
Dette emnet har adgangsregulering. Les mer nederst på siden.
Om emnet
Trygge relasjoner mellom elever og skoleansatte og trygt samspill mellom elever har betydning for elevers helhetlige opplevelse av skolehverdagen. Trygge voksenrelasjoner og relasjoner mellom barn er i så måte også forebyggende for psykisk uhelse og utgjør en av de viktigste byggesteinene i et godt psykososialt læringsmiljø.
Miljøarbeidere som jobber i skolen og SFO har et ansvar for å skape trygghet og tillitsfulle relasjoner som støtter opp under barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling. En miljøarbeider må også kunne legge til rette for, og kunne gjennomføre samtaler både med enkeltelever og grupper, kunne bidra til konfliktløsningsarbeid og kunne legge til rette for samtaler når det er bekymring for et barn.
Innhold
- Relasjonskompetanse i skolen
- Klasse og gruppeledelse, herunder samtale i grupper
- Kommunikasjonsferdigheter
- Språkutvikling gjennom samtale
- Grensesetting for barn
- Voksenrollen i samtale med barn
- Følelsesbevisst kommunikasjon
- Tilknytningsbaserte tiltak skolen, herunder COS (Circle of security)
- Ulike typer samtaler med barn
- Virkemidler til bruk i samtaler
- Barnesamtalen
- Forebygging og konfliktløsning
- Konflikthåndtering ved utagering
- Kultursensitivitet i kommunikasjon
Kunnskaper
- Har kunnskap om kommunikasjon med barn i alderen 6-13 år
- Har kunnskap om relasjon og allianse
- Har kjennskap til emosjonsfokuserte og tilknytningsbaserte tiltak i skolen
- Har kjennskap til ulike typer samtaler med barn
- Forstår betydningen av gode og trygge relasjoner for å skape mestringsopplevelser hos barn og forebygge psykisk uhelse
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonens betydning for å løse praktiske og teoretiske utfordringer knyttet til mestringsopplevelser, selvbestemmelse og selvstendighet i skolen og SFO.
- Kan anvende konkrete kommunikasjonsferdigheter til å bidra til konfliktløsning og legge til rette for endring og mestringsopplevelser hos barn
Generell kompetanse
- Kan jobbe med barneskolebarns mestringsopplevelser og behov med utgangspunkt i kompetanse i grunnleggende kommunikasjons- og relasjonsarbeid.
- Kan utvikle relevante tiltak og prosesser som legger til rette for gode lærings- og mestringsopplevelser og tar innover seg elevers behov både individuelt og i gruppe
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskravene er:
- Ferdighetstrening
- Refleksjonsnotat
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
- Muntlig eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.
For å kunne ta emnet Kommunikasjon og relasjonskompetanse - med fokus på 6-13 år, må studenten ha fullført og bestått Utviklingspsykologi – med fokus 6-13 år og Miljøarbeideren i barneskole og SFO eller tilsvarende emner, eller ta disse emnene parallelt med Kommunikasjon og relasjonskompetanse - med fokus på 6-13 år. Fritak fra denne adgangsreguleringen vurderes på bakgrunn av individuell søknad.