Hopp til hovedinnhold

Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder - SIR2030 (7,5 sp)

Emnet gir en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og gir studentene verktøy for å designe, gjennomføre og kritisk vurdere empirisk forskning.

Om emnet:

Forskningsmetode er et sett av redskaper for å systematisk ettergå og forstå eksisterende kunnskap og utvikle ny kunnskap. Dette emnet gir studentene en forståelse av forskningsdesign, datainnsamling og analyse i samfunnsvitenskapene. Studentene lærer hvordan ulike metoder og design kan brukes til å belyse samfunnsvitenskapelige problemstillinger, og hvordan metodiske valg påvirker fortolkning og validitet av forskningsfunn.

Emnet gjennomgår sentrale trekk ved empirisk forskning (problemformulering, design, observasjoner, databehandling og fortolkning) samt grunnbegreper knyttet til samfunns-vitenskapelige kvalitative og kvantitative metoder. Vitenskapshistorie og vitenskapsteoretiske posisjoner diskuteres for å sette metodene inn i et teoretisk rammeverk, og forskningsetiske vurderinger belyses som en integrert del av forskningsprosessen.

Studentene får et teoretisk grunnlag som gjør dem i stand til å kritisk vurdere eksisterende forskning og metodiske tilnærminger, og til å forstå hvordan forskningsmetode bidrar til kunnskapsproduksjon i samfunnet.

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Kjenner til begreper, problemstillinger og tema innen samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
  • Har grunnleggende kunnskap om kvantitativ forskningsmetode, herunder univariat, bivariat, multivariat, og regresjonsanalyse
  • Har grunnleggende kunnskap om kvalitativ forskningsmetode, herunder observasjon, intervju og dokumentstudier
  • Har kjennskap til sentrale elementer i empirisk samfunnsforskning
     

Ferdigheter

  • Kan identifisere og kritisk vurdere slutninger og metodevalg i statsvitenskapelige arbeider
  • Kan reflektere rundt forskningsbaserte og etiske problemstillinger
  • Kan forstå og kritisk anvende grunnleggende kvantitativ forskningsmetode
  • Kan forstå og kritisk anvende grunnleggende kvalitativ forskningsmetode
  • Kan utforme og planlegge et forskningsprosjekt
  • Evner å stille kritiske spørsmål til forskning 
     

Generell kompetanse

  • Kan arbeide selvstendig og organisert i planleggingen av eget forskningsprosjekt
  • Kan forholde seg analytisk og kritisk til ulike kilder
  • Kan skille kunnskapsbasert innsikt fra annen informasjon og forvalte forskningsbasert kunnskap
  • Kan fremstille og diskutere metodiske posisjoner og justere eget ståsted i møte med faglige tilbakemeldinger og ny innsikt
     

Arbeidskrav

Arbeidskravene må være bestått innen angitt frist for å kunne gå opp til eksamen.

  • Skriftlig innlevering (bestått/ikke bestått) 

Eksamen

Karakteren i dette emnet består av én eksamen.

  • 4-timers netteksamen (100% av emnets totalkarakter, gradert karakter A-F)