Fagskole
Lek og aktivitet i barneskole og SFO - MIL2003 (15 sp)
Dette emnet tar opp lekens betydning for læring og utvikling, voksnes rolle i lek, tilrettelegging for lek og temaer som når leken er negativ. Emnet belyser barn som strever med lek og hvordan tilrettelegge for barn med særskilte behov. Sentralt for emnet er å belyse hvordan observere, beskrive og reflektere over barnet i leken.
Dette emnet har adgangsregulering. Les mer nederst på siden.
Om emnet
Leken opphører ikke i barnehagen og har en stor plass for barn også de første årene på barneskolen, særlig i SFO. Barn skal ha tid og rom til lek hver dag, og SFO er en arena som skal tilrettelegge for og støtte opp om at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. God lek bygger barns emosjonelle og sosiale kompetanse og har betydning for barns psykiske helse. Det er et grunnpremiss at all lek og aktivitet i SFO skal ha et tydelig barneperspektiv. Dette fordrer god kunnskap om barn og god kunnskap og forståelsen for hvordan tilrettelegge for lek.
Innhold
- Hva kjennetegner lek
- Ulike perspektiver på lek, herunder ulike former for lek
- Lek og læring
- Den voksnes rolle i lek
- Trygghet og tilsyn i lek
- Observasjon av lek
- Tilrettelegging for lek og læringsstøttende aktiviteter
- Reguleringsstøtte i lek
- Når barn vegrer seg for å delta i lek og aktivitet
- Tilrettelegging av lek og aktivitet for barn med særskilte behov
- Når leken blir negativ, mobbing og utestenging i lek
- Digitale verktøy til bruk i lek
Kunnskap
- Har kunnskap om hva som kjennetegner lek, forskjeller og likheter mellom lek og læring
- Har kunnskap om ulike former for lek
- Har kunnskap om lekens betydning for barns utvikling
- Har kunnskap om hvordan tilrettelegge for lek og betydningen av trygghet og tilsyn i lek
- Har kunnskap om roller voksne kan ha i lek
- Har kunnskap om hvordan observere lek og beskrive lekeferdigheter hos barn
- Har kunnskap om hvordan hjelpe og tilrettelegge for lek for barn som strever
- Har kunnskap om hvordan tidlig innsats for å skape gode mestringsopplevelser for barn er av betydning for barnets videre skolegang og læringserfaringer
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap om lek på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging for lek hos barn i barneskolealder
- Kan anvende kunnskap om lek til å bidra til gode mestringsopplevelser og utvikling for barn i barneskolealder og SFO
Generell kompetanse
- Har tilegnet seg forståelse av lek og aktivitet som en grunnleggende arena for barns utvikling
- Kan jobbe med barneskolebarns mestringsopplevelser og individuelle behov med utgangspunkt i kompetanse om lek
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskravene er:
- Presentasjon
- Refleksjonsnotat
Eksamen
Karakteren i dette emnet består av en eksamen:
- Skriftlig eksamen - semesteroppgave
Alle hjelpemidler er tillatt. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.
For å kunne ta emnet Lek og aktivitet i barneskole og SFO, må studenten ha fullført og bestått Utviklingspsykologi – med fokus 6-13 år og Miljøarbeideren i barneskole og SFO eller tilsvarende emner, eller ta disse emnene parallelt med Lek og aktivitet i barneskole og SFO. Fritak fra denne adgangsreguleringen vurderes på bakgrunn av individuell søknad.