Prosjektledelse II: samarbeidsfokuserte prosjektmodeller - ØKAD2120 (15 sp)
Prosjekter kan ha økonomiske rammer på alt fra noen tusen kroner, til titalls milliarder. Uavhengig av størrelse på prosjektet, så er gode samarbeidsmodeller helt nødvendig for å oppnå målsetninger i prosjektet.
Opptakskrav: | Generell studiekompetanse |
Studiested: | Nettstudier |
Studiestart: | Høst og vår |
Lånekassen: | Godkjent |
Eksamen: | Nettbasert |
Fysisk oppmøte: | Nei |
Samling: | Nei |
Om emnet
Dette emnet gir en innføring i samarbeidsfokuserte prosjektmodeller. Emnet gir studenten grunnleggende kunnskap, ferdigheter og kompetanse om utfordringer og faktorer som spiller inn for å lykkes i prosjekt og prosjektbaserte organisasjoner.
Kunnskap
- Har kunnskap om utfordringer innenfor ledelse av prosjekter og prosjektbaserte organisasjoner
- Har kjennskap til forsknings- og kunnskapsfronten innen prosjektleveransemodeller
- Har kunnskap om relasjonsledelse, utvikling, vedlikehold og styring av interessentrelasjoner
- Har kunnskap om faktorer innenfor konteksten av samarbeidsfokuserte prosjektmodeller og hvordan disse faktorene påvirker prosjektytelse
- Har kunnskap om hvordan lykkes med samhandling i prosjekter
- Har kunnskap om hvordan samhandling og allianse påvirker prosjektytelse.
Ferdigheter
- Kan identifisere mulige utfordringer og hva som skal til for å lykkes med samhandling i prosjekter
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til samarbeidsfokuserte prosjektmodeller
- Kan anvende faglig kunnskap som basis for implementering av samarbeidsfokuserte prosjektmodeller i egen prosjektbasert organisasjon.
Kompetanse
- Kan formidle egne faglige vurderinger på området og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger
- Kan planlegge og gjennomføre et prosjekt i henhold til samarbeidsfokuserte prosjektmodeller.
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent skriftlig innlevering
Eksamen
Eksamen i dette emnet består av en individuell skriftlig oppgave over 3 uker. Oppgaven (4,000 ord, +/- 10%) skal utføres i henhold til oppgitte formkrav. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.