Medisin grunnfag ved Oslo Nye Høyskole er et svært populært årsstudium (Foto: Getty Images)

Derfor kan medisin grunnfag være lurt å ta

Visste du at mellom 60 og 70 % av den voksne befolkningen i Norge er overvektige? Vi har opplevd en stor økning på relativt få år. Visste du også at antallet menn med diabetes her i landet har tredoblet seg siden 80-tallet? Gjennom media har du trolig hørt noe om eldrebølgen, og at den vil skylle over oss de neste årene? Litt dyster utvikling og statistikk vil du kanskje tenke, men det positive i dette er at den medisinske utviklingen også fortsetter i en rasende fart.

- Skrevet av Hallvar Waage

Publisert i Medisin og helse Fredag 10. mai, 2019 - 13:15 | sist oppdatert Tirsdag 29. mars, 2022 - 14:21

Gå til medisin grunnfag

Økende eldre befolkning og en usunn livsstil blant mange medfører flere sykdomstilfeller. Vi vil da automatisk få et større krav til flere jobber innen helse, som kan hjelpe de syke samt jobbe med helseforebygging. Økt antall sykepleiere, fysioterapeuter, kiropraktorer, leger, helse- og treningsterapeuter, ernæringsutdannede og andre stillinger innen helse vil naturligvis være behovet vi står ovenfor de neste årene.

Det å studere helse- og medisinske fag kan med andre ord være en sikker vei å gå for fremtidige jobber.

På Oslo Nye Høyskole har Medisin grunnfag i mange år vært et svært populært årsstudium.

Det er mange grunner til det, og jeg kan nevne noen;

• Gode og inspirerende forelesere
  • Personlige, fagsterke og hjelpsomme nettlærere
  • Spennende undervisningsemner og nytenkende undervisningsformer
  • Disseksjons- og histologikurs som både stedlige og nettstudenter kan delta på
  • Et minne for livet og en kunnskap som man tar med seg uansett hvor veien videre går!

Hva kan man bruke medisin grunnfag til?

• Man får en innføring i helsefag og finner ut om man ønsker å gå videre innen dette fagfeltet
  • Kan brukes som første året i en bachelor i ernæring
  • Kan brukes som første året i kiropraktikkutdanningen
  • Er fine forberedelser til medisin-, sykepleiestudiet eller andre helsefaglige utdanninger
  • Kan brukes til å samle poeng og øke sjansen for å komme inn på andre studier (man får 2 tilleggspoeng for å fullføre medisin grunnfag)

Er du usikker på hva du skal studere eller gjøre fra høsten av vil et år med medisin grunnfag uansett ikke vært bortkastet. Kanskje finner du ut at du vil jobbe med noe innen helse og bidra til å gjøre Norge og verden til et bedre sted?