Har det blitt for komplisert å spise sunt?

Grønnsaker, frø, korn, nøtter, bønner, rent kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter, frukt og bær er ikke lengre godt nok. Det optimale er å handle på rådyre matvarer; spirulina, geltain, mandelmel, aloe vera, chiafrø, kokosolje... Det er ikke lenger nok å være sunn, du må være supersunn!

- Skrevet av bachelorstudent i ernæring Susann Stave

Publisert i Aktuelt om ernæring Torsdag 24. november, 2016 - 21:30 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 14:27

Se våre studier i ernæring

Spirulina og mandelmel VS vanlig mat

Å spise sunt har for mange blitt veldig komplisert. Når ble det sunt å kutte ut vanlige matvarer og erstatte det med pulver og piller? Mitt råd er; spis vanlig mat! Listen av supersunne matvarer er lang, og du finner det meste på matbutikken rett rundt hjørnet. Du trenger ikke dra på helsekosten for å være sunn. Du finner mye sunt på helsekosten, men det gjør du på den vanlige matbutikken på hjørnet også. Variasjon er viktig, men vi må ikke tro at å spise spirulina og mandelmel er nødvendig for god helse.

Vi vet hva som er sunt!

Det er egentlig ikke så veldig vanskelig. Vi vet mye om hva som er et sunt kosthold. Frukt og grønnsaker, sjømat, sunne oljer og grove kornprodukter er bra for oss. Vi vet også at store mengder ultraprosessert mat og mat med mye stivelse og sukker ikke er bra for oss.

Helheten avgjør

Vi må slutte farliggjøre enkelte matvarer. Når vi vurderer om vi kan spise en banan til kvelds har det gått for langt. Det handler ikke om den ene matvaren alene. Det er helheten som har en betydning. Det handler heller ikke om den ene utskeielsen du hadde sist torsdag, den har vi alle iblant. Det handler om hva du spiser i løpet av en uke, en måned, ett år… Jeg får ofte spørsmål om hva som er sunnest av potet og søtpotet. Potet er rik på C-vitamin, mens søtpoteten er en god kilde til betakaroten. En kombinasjon av disse vil altså svære sunnere enn den ene alene. Spis variert og se på helheten, det er mitt tips.

Mat er ikke usunn fordi den inneholder sukker

I mine øyne finnes ingen ja- eller nei-mat. Vi må heller lære oss hvilke mengder vi kan spise av de ulike matvarene. Grønnsaker kan du bøtte innpå opptil flere ganger om dagen, og det vil ha positiv effekt på helsa. Sjokolade, kaker og brus er også greit, men sjeldnere og i mye mindre mengder, men vi trenger ikke å bli helt fanatisk. Litt sukker går helt fint. Det er ikke sukkeret i seg selv som er farlig, det er mengdene. Husk, alt vil være skadelig i for store mengder, også vann. Maten er ikke sunn fordi den er sukkerfri, den er sunn fordi den er næringsrik. Og ja, noe mat med litt sukker kan faktisk være næringsrik!

Mat merket “uten”

Mat merkes med «uten egg», «uten gluten», «uten melk». Enkelte skal ha oss til å tro at dette er sunnere alternativer til annen mat. Et eksempel er glutenfri pasta. Denne pastaen er ofte laget på ris- eller maismel som er næringsfattig. Her vil den vanlige fullkornspastaen være mye sunnere enn den glutenfrie. Dette er bare et eksempel, og ikke alltid tilfelle. Det finnes også mye næringsrikt glutenfritt mel, men jeg vil bare understreke at vi ikke automatisk blir sunnere av å kutte ulike matvarer.

Ekte mat har få ingredienser

Vi må ta tilbake tradisjonene med å lage mat fra bunnen av. Når ble det logisk å hive innpå med kneipbrød med nugatti, toro-tomatsuppe og pølser for så å skylle det med med en aloe vera-shot og multivitaminer før du tar kveld? I mine øyne blir dette helt feil. Vi må ta tilbake maten. Mat i ren form. Vi må våkne opp. Matindustrien lager ikke mat for at vi skal ha en god helse. De lager mat for å tjene penger. De bruker ingredienser som hvetemel, sukker, salt og usunt fett. Dette er billige ingredienser som smaker godt. Det blir derfor lønnsomt for industrien å bruke store mengder av disse usunne matvarene. De rette kombinasjonene av sukker, salt og fett kan også stimulere lykkesenteret i hjernen vår til å spise mer. Har du noen gang tenkt på hvorfor du ikke klarer å spise bare en smash? Det er nettopp derfor… For å lage kjøttboller trenger du egentlig bare et par ingredienser; kjøttdeig og krydder. Neste gang du er i butikken kan du lese innholdsfortegnelsen på kjøttbollene du kjøper; kanskje får du en overraskelse.

Spis sunt, ikke for mye, mest planter

Vi må slutte å kaste oss på alle mulige trender å tro at dette er løsningen, vi må ikke miste fokus. Vi må ta tilbake tradisjonen med å lage mest mulig mat fra bunnen av, spise variert og se på kostholdet som en helhet. Kostholdsguruen Michal Pollans har et uttrykk; «Eat food, not too much, mostly plants». Vil du spise sunt er dette nok.