Hopp til hovedinnhold

Markedsføring - ØKAD1140 (7,5)

I dette emnet får studenten innsikt i markedsføring som fagfelt, og forståelse for hvordan virksomheter organiserer, kommuniserer og leverer sitt markedstilbud.

Opptakskrav:Generell studiekompetanse
Studiested:Nettstudier
Studiestart:Høst og vår
Lånekassen:Godkjent
Eksamen:Nettbasert
Fysisk oppmøte:Nei
Samling:Nei

 

Om emnet:

Det blir lagt vekt på at studenten skal tilegne seg en basiskompetanse hen kan anvende i virkelighetsnære markedsføringssituasjoner.

Studenten vil lære om markedssegmentering, grunnleggende prinsipper for prising, styring av produktporteføljer og merkevarebygging. Emnet tar utgangspunkt i planlegging av markedsføring og gir studenten redskaper hen kan bruke til å utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift.

Emnet danner grunnlaget for Innføring i digital markedsføring i andre semester og øvrige markedsføringsemner i de neste årene.

OBS! Dersom du tar dette som et enkeltemne, dvs. ikke som en del av en grad, så vil det utstedes en karakterutskrift etter at du har fullført emnet.

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier, empiri og metoder innen markedsføring som vitenskapelig fagfelt
  • kjenner til kunnskapsutviklingen innen markedsføring, og hvordan fagfeltet har utviklet seg i takt med samfunnsutviklingen
  • har forståelse for hvordan elementer i “markedsføringsmiksen” (produkt, pris, promosjon, plass) forholder seg til hverandre
  • har kjennskap til viktige lover og regler innenfor markedsføring, herunder markedsføringsloven og immaterialrett

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innen markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg i utforming av en markedsstrategi og en markedsplan
  • kan fremstille faglig begrunnede argumenter for hvilke forhold som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet, samt være i stand til å anbefale tiltak som øker muligheten for at en virksomhet når de målsetninger den har i et marked

Generell kompetanse

  • gjenkjenner uetisk markedsføring
  • kan drøfte forutsetninger og antakelser innen markedsføring som fagfelt
  • har kjennskap til internasjonale begreper innen markedsføring

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

  • godkjent skriftlig sammendrag av artikkel

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, der 1 time består av multiple choice oppgaver og 2 timer består av en skriftlig besvarelse. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.

Finn dato for eksamen og mer eksamensinfo