kristine hansen vinje
Kristine H. Vinje, instituttleder ved Institutt for helsefag, har forsket på markedsføring av morsmelkerstatning (Foto: ONH / Thomas Strømstad)

Kristine Hansen Vinje: publisert artikkel om markedsføring av morsmelkerstatning

Amming er et av de viktigste tiltakene globalt for å hindre sykdom og dødsfall blant barn under 5 år. Internasjonale retningslinjer sier at markedsføring av morsmelkerstatning ikke skal forekomme. Likevel blir melkepulver promotert i medier, og antallet som ammer går ned. Artikkelen viser hvordan morsmelkerstatning blir reklamert for gjennom massemedier i Thailand, Indonesia, Myanmar, Kambodsja og Vietnam, og er publisert i tidsskriftet Public Health Nutrition.

Publisert i Forskningspublikasjoner Onsdag 25. november, 2020 - 13:20 | sist oppdatert Onsdag 6. april, 2022 - 11:40

Markedsføring av morsmelkerstatning i Sørøst Asia

En blomstrende økonomi kombinert med en stor barnepopulasjon gjør Sørøst Asia til et ettertraktet marked for morsmelkerstatningsindustrien. Resultatene viser at til tross for at de 5 studerte landene har adoptert fullt eller delvis det internasjonale regelverket for markedsføring av morsmelkerstatning, var det en utbredt reklamering i utakt med retningslinjene. De nasjonale regelverkene har svakheter som gir industrien mulighet til å promotere sine produkter på en uetisk måte. Det er et behov for strengere reguleringsmekanismer som en del av videre strategier for å minimere de skadelige effektene av markedsføring av morsmelkerstatning på mødre og barns ernæring og helse.

Artikkelen er publisert i tidsskriftet Public Health Nutrition:
Vinje, K., Phan, L., Nguyen, T., Henjum, S., Ribe, L., & Mathisen, R. (2017). Media audit reveals inappropriate promotion of products under the scope of the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes in South-East Asia. <i>Public Health Nutrition,</i> 1-10. doi:10.1017/S1368980016003591