Hopp til hovedinnhold

Sentrale roller

Det er flere roller som har et tydelig ansvar på ulike nivåer i organisasjonen. For hver rolle er det en stillingsinstruks som tydeliggjør deres ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Egen rolleforståelse er viktig for å bidra til å skape en god kvalitetskultur.

Administrerende direktør har ansvaret for den daglige ledelsen av høyskolen og for at høyskolens oppgaver løses i tråd med aktuell lovgivning, høyskolens vedtekter, fastsatt strategi og høyskolestyrets beslutninger 

Rektor er ansvarlig for høyskolens faglige virksomhet, herunder bidra til å realisere høyskolens strategiske målsetning. Rektor skal sikre kvalitet i utdanning og forskning, forsvarlig økonomisk utvikling, en hensiktsmessig organisering og effektiv ressursbruk. Rektor har et særlig ansvar for at høyskolens kvalitetssikrings-arbeid, samt all undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid utøves i overenstemmelse med anerkjente vitenskapelige, pedagogiske og etiske prinsipper. Sammen med instituttledere og programansvarlige vurderer rektor forhold knyttet til evaluering og kvalitetssikring av studietilbudenes programdesign, gjennomgang av kvalitetssaker, studentundersøkelser og emneevalueringer.

Prorektor Forskning har hovedansvar for institusjonens forskningsaktivitet, herunder bidra til å realisere høyskolens strategiske målsetning innen forskningsaktiviteter. Prorektor har sammen med rektor et ansvar for høyskolens kvalitetssikringsarbeid, spesielt knyttet til at all forskningsaktivitet utøves i overenstemmelse med anerkjente vitenskapelige og etiske prinsipper. Prorektor har også ansvar for å lede og utvikle høyskolens forskningsinfrastruktur.

Administrasjonssjef har ansvar for å lede den samlede administrasjonen ved høyskolen. Dette omfatter overordnet ansvar for administrasjonens totale leveranser. Administrasjonen består av tre seksjoner: Studieseksjonen, Seksjon for opptak og rekruttering & Stabsseksjonen. Det sistnevnte omfatter kvalitetsteamet, høyskolens internasjonale kontor, bibliotekstjenester, HR, HMS og beredskap, drift og innkjøp.  

Seksjonssjef for studieadministrasjonen er ansvarlig for å lede, drifte og utvikle seksjonen i tråd med høyskolens strategi. Seksjonssjefen har ansvar for å lede og videreutvikle det samlede studie-administrative arbeidet ved høyskolen, herunder både studieadministrasjon, studentoppfølging, karriereveiledning og eksamensadministrasjon.
 

Seksjonssjef for opptak og rekruttering har ansvar for opptaket av nye studenter og veiledningstjenester til interessenter og søkere. Veiledningstjenesten omfatter opptaksveiledning og generell studieveiledning. Seksjonen har ansvar for at interessenter og søkere får oppdatert og riktig informasjon om høyskolens studietilbud og at alle kompetansevurderinger skjer i henhold til gjeldende regelverk.

Kvalitetssjef er systemansvarlig for kvalitetssikringssystemet, og jobber på tvers av de ulike instituttene og avdelingene. Til rollen ligger ansvar for både utvikling og drift av kvalitetssystemet, og sørge for at systemet fungerer som et godt verktøy i arbeidet med å sikre at høyskolen har kontroll på egen utdanningskvalitet. Kvalitetssjef har hovedansvar for at rapporteringsarbeidet og skal tilrettelegge for god bruk av prosessdokumentasjon, kunnskapsgrunnlag og veiledningsressurser i det systematiske kvalitetsarbeidet. Videre skal kvalitetssjef bidra til god ledelsesforankring gjennom tett dialog med ledelsen på ulike nivåer i både faglig og administrativ styringslinje. Kvalitetssjef rapporterer til administrasjonssjef. 

Instituttleder er øverste faglige og administrative leder for et institutt. Instituttleder er ansvarlig for å drifte, lede og utvikle instituttet i tråd med høyskolens strategi, samt sikre en forsvarlig økonomisk utvikling og effektiv ressursbruk. Instituttleder vil i kraft av sin lederrolle ha et strategisk og faglig ansvar for studieporteføljen, herunder kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i tråd med høyskolens strategiske målsetninger og rammebetingelser.

Programansvarlig har ansvar for den faglige kvaliteten i studieprogrammet, og er ansvarlig for å drifte, lede og utvikle studieprogrammet. Programansvarlig samarbeider tett med de emneansvarlige, og følger opp utdanningskvaliteten på sitt studieprogram. Programansvarlig skal rapportere på fastsatte vurderingspunkter for sitt studieprogram, og sørge for at de vurderinger som gjøres, og tiltak som iverksettes, kommuniseres og følges opp. Programansvarlig rapporterer til instituttleder.

Emneansvarlig har et særlig ansvar for planleggingen og gjennomføringen av læringsarbeidet på emnenivå, og er ansvarlig for studiekvaliteten og læringsmiljøet ved det aktuelle emnet. Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører underveis- og sluttevaluering i henhold til etablerte prosedyrer, og at det utarbeides en emnerapport for emnet hvor gjennomføringen vurderes ut fra fastsatte kriterier.
 

Studentinvolvering er sentralt for å fremme kvalitet i utdanningene. De tillitsvalgte skal representere studentenes syn i styrer, råd og utvalg. ONH har fokus på god opplæring av studenttillitsvalgte som sitter som representanter i råd og utvalg.

Etter Lov om universiteter og høyskoler skal alle studenter ha tilgang til et studentombud. Oslo Nye Høyskole har sammen med 11 andre høyskoler etablert en felles ordning med studentombud for våre studenter. Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp i saker knyttet til deres studiesituasjon, påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling, og at studentenes rettigheter blir ivaretatt. Studentombudet skal bidra til at saker kan løses på lavest mulig nivå. Ombudet har ikke selv myndighet til å avgjøre saker, og er heller ikke klage- eller ankeinstans for saker som er behandlet og avgjort av beslutningsorganer ved Oslo Nye Høyskole. Studentombudet kan ikke instrueres i sitt virke og har taushetsplikt. 

Les mer om Studentombudet her


Tilbake til toppen