Nik. Brandal

Førsteamanuensis

Nik. Brandal

Nikolai Brandal er førsteamanuensis i internasjonale studier og har vært ansatt på Oslo Nye Høyskole siden januar 2017. Før dette var han stipendiat i historie ved Universitetet i Oslo. Niks akademiske bakgrunn er hovedfag i historie fra Universitetet i Oslo og adjunkt fra Høgskulen i Volda. Han har særlig arbeidet med ekstremisme og politisk radikalisering.

Bakgrunn

• Adjunkt fra HiVolda (1996)
  • Hovedfag i historie, UiO (2002)
  • Faglitterært stipend fra NFFO, Den store ml-boka (2007)
  • Koordinator, Nettverk for studier av totalitarisme og ekstremisme, UiO (2008-2017)
  • Stipendiat i historie, UiO (2009-2013) med prosjektet From the New Left to the Far Left: West Germany and the United States 1960-1970
  • Leiv Eiriksen-stipendiat, Genocide Studies Program, Yale/NFR (2010)
  • Faglitterært stipend fra NFFO, De ukjente krigerne. Nordmenn i første verdenskrig (2013)
  • Koordinator for Fritt Ords seminarrekke om Første verdenskrig «The War to End All Wars» (2013-14)
  • Rådgiver for Tater-/romaniutvalget (2014-15)
  • Faglitterært stipend fra NFFO, Spionkrigen: Etterretning i Norge under første verdenskrig (2015)
  • Faglitterært stipend fra NFFO, Det norske demokratiet og dets fiender 1917-2017 (2015)

Jobber med

Undervisning og veiledningsområder
Politisk ekstremisme, totalitære bevegelser, folkemord, nyere amerikansk historie, nyere tysk historie, første verdenskrig, sosialdemokratiets historie, nyere norsk historie.

Faglige kompetanseområder
Nyere amerikansk og tysk historie, sosialdemokratiet og den nordiske modellens historie, folkemord, totalitære bevegelser, første og andre verdenskrig

Forskning

Aktuelle forskningsområder