Hilde Eliassen Restad har skrevet boken "Det amerikanske paradokset", som nå er i bokhandlene. Foto: Thomas Strømstad/ONH.

Hilde Eliassen Restad ute med ny bok

I oktober lanseres boken "Det amerikanske paradokset", skrevet av Oslo Nye Høyskoles egen Hilde Eliassen Restad. I boken tar Restad for seg USAs politiske system og historikk, i tillegg til å se på det politiske kaoset som preger dagens amerikanske samfunn.

Publisert i Aktuelt om statsvitenskap og internasjonale relasjoner Mandag 3. oktober, 2022 - 14:15 | sist oppdatert Mandag 24. oktober, 2022 - 09:35

Restad er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner, og underviser i amerikansk utenrikspolitikk, sikkerhetspolitikk og terrorismestudier. Hun har studert og bodd i USA i til sammen ni år, og er svært interessert i amerikansk politikk og samfunn.

"Det amerikanske paradokset" har blitt til over en periode på fem år, og den skulle egentlig publiseres før det amerikanske presidentvalget i 2020.

- Sånn gikk det ikke. Men jeg er veldig glad for at den endelig kommer ut nå, og i tide til kongressvalget denne høsten, som er en morsom timing, sier Restad om prosessen rundt publiseringen av boken.

Bokomslaget til Det amerikanske paradokset
Det amerikanske paradokset blir lansert oktober i år. Foto: Thomas Strømstad/ONH

Restad ble først spurt om å skrive en kort introduksjon til det amerikanske politiske systemet.

- Men det synes jeg det ble litt kjedelig (‘sånn definerer man føderalisme’ liksom), så jeg har egentlig skrevet en bok om det jeg mener nordmenn burde vite om amerikansk politikk, forteller hun, og fortsetter:

- Hvorfor er det viktig å forstå de lange linjene? Hva er det som skjer i dag, og har det skjedd før? Hvorfor er de så sinte på hverandre? Er de sintere på hverandre nå enn før? Hva skjer ved kongressvalget i november, hvorfor er det viktig med Kongressvalg og delstatsvalg? Boken setter disse tingene i sammenheng.

Når det er amerikanske valg og andre politiske hendelser foregår, blir Restad ofte brukt som kommentator i media, og får ofte spørsmål om de temaene hun tar opp i boken. Hun kaller selv boken et langt sammenhengende svar på de samme spørsmålene. Restad forteller at boken passer godt for elever på videregående skole og studenter ved universiteter og høyskoler.

- Jeg tror også at den passer for alle de 5 millionene med USA-eksperter som finnes der ute, sier Restad med glimt i øyet.

Hva handler boken om?

Hilde Eliassen Restad forteller hva hennes nye bok handler om. Foto: ONH/Thomas Strømstad

I forbindelse med publiseringen av boken skal Restad snakke med blant annet TV2, Vårt land, Trygdekontoret-podkasten, Hva skjer med verden-podkasten, i tillegg til å snakke om den på foredragsturne med Den Norske Atlanterhavskomiteen.

- Det er superkult å publisere bok. Det er artig at andre er interessert i det man er interessert i selv. Og kult at andre vil lese det man har jobbet med alene. Så jeg gleder meg til å prate med andre om boken i løpet av høsten, forteller hun.

Forlaget Cappelen Damm beskriver selv boken på denne måten:

I Det amerikanske paradokset presenterer Hilde Eliassen Restad på en levende og forståelig måte USAs politiske historie, landets politiske system og dagens politiske kaos. Forfatteren forklarer det amerikanske politiske systemet som resultatet av et paradoks: USA ble opprettet som en liberal opplysningstidsstat, samtidig som den ble grunnlagt på slaveri og etnisk rensing av urbefolkningen. Hvordan har dette paradokset kommet til uttrykk i amerikansk historie og hvordan preger det den spente situasjonen i dag?

I forordet løfter Restad frem noe av det sentrale i boken:

USA er inne i en ustabil periode der institusjoner og normer settes under press. Skreller man vekk all overflatisk retorikk og støy, ser man at kampen star om USAs nasjonale identitet. Skal USA være et land for hvite kristne, eller et land basert på en ide om at alle er likeverdige, uansett hudfarge og religion?

Fakta om Hilde Eliassen Restad:

• Har vært ansatt ved Oslo Nye Høyskole siden høsten 2012, og før det jobbet hun på Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) i to år.
  • Har akademisk bakgrunn fra statsvitenskap, Nord-Amerika-studier og amerikansk politikk.
  • Har en Cand. Mag. i statsvitenskap fra Universitet i Oslo (2002), en master i Foreign Affairs fra University of Virginia (2005), og en PhD i Foreign Affairs fra University of Virginia (2010).
  • Underviser i amerikansk politikk (herunder utenrikspolitikk og det amerikanske politiske systemet), internasjonal politikk, global sikkerhet, og kritiske sikkerhetsstudier.

Boklansering

Fredag 14. oktober kl. 14.00 ble det arrangert boklansering av "Det amerikanske paradokset" på Loftet på Oslo Nye Høyskole. Her presenterte Restad boken sin og var i samtale med Professor Henrik Syse

Her er noen bilder fra arrangementet:

Hilde Restad presenterer boken sinHenrik Syse og Hilde Eliassen Restad under boklanseringen

Bilde av publikum under boklanseringen

Torstein Dale-Åkerlund og Hilde Eliassen Restad under boklanseringen.

Hilde Eliassen Restad står og prater med publikum.

"Det amerikanske paradokset" og Hilde Restad i media:

Well done, Hilde Eliassen Restad! skriver Jørn-Kr. Jørgensen.