Sander Sværi er ansatt som ny rektor ved Oslo Nye Høyskole. Foto: Thomas Strømstad/Oslo Nye Høyskole

Sander Sværi blir ny rektor

Vi på Oslo Nye Høyskole (ONH) er glade for å kunne kunngjøre at Sander Sværi er ansatt som høyskolens nye rektor

Publisert i Nyheter Mandag 17. april, 2023 - 12:49 | sist oppdatert Fredag 21. april, 2023 - 14:06

Sander Sværi kommer fra stillingen som prorektor for utdanning ved Høyskolen Kristiania, en stilling han har hatt i ti år. Han har også bred erfaring fra arbeid med utdanningskvalitet og sakkyndigarbeid for NOKUT.

Jeg kommer på mange måter til dekket bord på ONH, med svært tilfredse studenter, nytt kvalitetssikringssystem, og ikke minst et godt arbeidsmiljø. Det er altså veldig mye bra å bygge videre på i rollen som rektor. Min jobb blir ikke å endre eller reversere, men å bygge videre på det gode arbeidet som allerede er gjort, forteller Sværi.

Sværi er førsteamanuensis i tjenestemarkedsføring og har lang erfaring med forskning og undervisning. Han har også fått utmerkelsen årets foreleser. De siste årene har Sværi for det meste jobbet med utdanningsledelse.

Jeg har alltid likt jobber der det skjer mye. På samme måte som min forrige arbeidsplass, kombinerer ONH store ambisjoner med hyggelig arbeidsmiljø og omsorg for den enkelte student. Det er en god match med mine verdier, sier Sværi.

Tar med seg solid og bred erfaring

ONHs forrige rektor, Cia Dunström, avtrådte sin stilling i januar, og etter en lengre rekrutteringsprosess falt altså valget på Sværi, noe administrerende direktør ved ONH, Morten Danielsen, er svært fornøyd med.

Torstein Dale-Åkerlund er fungerende rektor frem til Sander Sværi tiltrår sin rolle i august. Torstein er til vanlig instituttleder for institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner ved ONH.

Gjennom prosessen har vi blitt kjent med Sander som et kunnskapsrikt, klokt og varmt menneske med et genuint fokus på studenter og utdanningskvalitet. Rett og slett en svært erfaren, kompetent og fin fyr, forteller Danielsen.

Direktør Morten Danielsen, ny rektor Sander Sværi og administrasjonssjef Keeley Johansson samlet

Som rektor blir Sander Sværi (i midten) blir en del av ledelsen ved Oslo Nye Høyskole. Her sammen med administrerende direktør, Morten Danielsen og administrasjonssjef, Keeley Welford Johansson. Foto: Thomas Strømstad/Oslo Nye Høyskole

Sværi tiltrår sin nye stilling i august 2023. Han har erfaring fra utviklingsarbeid knyttet til både campus og nettstudier, en arbeidserfaring som er svært verdifull for ONH, mener Danielsen.

Nå tar han med seg sin solide erfaring fra forskning, undervisning, utdanningsledelse og et visjonært blikk til ONH. Det er med både ydmykhet og stor entusiasme at jeg ønsker han velkommen til oss. Vi gleder oss veldig til å få han med på laget, sier Danielsen.