Psykologistudentene ved Oslo Nye Høyskole er de mest fornøyde i landet, ifølge årets resultater fra Studiebarometeret. Foto: Oslo Nye Høyskole/Thomas Strømstad.

De mest fornøyde psykologistudentene i Norge

Psykologistudentene ved Oslo Nye Høyskole (ONH) har igjen satt høyskolen på kartet som den mest ettertraktede institusjonen for psykologiutdanning i Norge. Med syv studieprogrammer på topp 10-listen over studietilfredshet innen psykologi, er vi ved høyskolen mildt sagt kry og stolte.

Publisert i Nyheter Onsdag 13. mars, 2024 - 15:21 | sist oppdatert Torsdag 14. mars, 2024 - 14:25

Studiebarometeret er en årlig spørreundersøkelse fra NOKUT som tar tempen på opplevd studiekvalitet på studieprogrammene til høyskolene og universitetene i Norge.

Tre studier i toppsjiktet

Årets resultater fra Studiebarometeret har igjen vist at psykologistudiene ved ONH innfrir studentenes krav til kvalitet. Med tre av våre psykologistudier i toppsjiktet, har høyskolen demonstrert en solid evne til å imøtekomme studentenes behov, og at de er over gjennomsnittet tilfredse med studietilbudet de får ved ONH.

Studiebarometeret, en årlig undersøkelse utført av NOKUT, gir et godt innblikk i opplevelsen av studiekvaliteten ved norske utdanningsinstitusjoner. Det er ingen liten prestasjon å bli anerkjent som høyskolen med de mest tilfredsstilte psykologistudenter i landet.

Viktigheten av nærhet til studentene

Blant de tre topprangerte studieprogrammene ved ONH finner vi bachelor i organisasjonspsykologi, master i psykologi på sted, og bachelor i psykologisk helsearbeid. Studentenes vurdering av disse programmene viser seg i de imponerende resultatene. De to førstnevnte studiene fikk nemlig høyeste skår med 4,75 av 5 mulige, og bachelor i psykologisk helsearbeid fulgte tett etter med en skår på 4,53 av 5. Dette sikrer disse studiene de øverste tre plassene nasjonalt.

Gun Bente Johansen, lederen for institutt for psykologi ved ONH, uttrykker glede og stolthet over resultatene. Hun fremhever det systematiske arbeidet og engasjementet til de ansatte ved instituttet som sentrale årsaker til suksessen.

Vi er svært glade for å se at den gode innsatsen som gjøres gir så gode resultater, sier Johansen.

Det er også veldig moro å se at nykommeren vår - bachelor i organisasjonspsykologi - og masterprogrammet vårt innen anvendt helsepsykologi og forebygging, ligger helt på topp blant psykologistudier i landet!

bilde av gun bente johansen, leder for institutt for psykologi ved ONH
Gun Bente Johansen er leder for institutt for psykologi ved Oslo Nye Høyskole, og er svært stolt over at psykologistudentene ved høyskolen er så fornøyde med sine studier. Foto: Oslo Nye Høyskole/Thomas Strømstad

Johansen understreker betydningen av høyskolens brede portefølje av studieprogrammer og den fleksibiliteten de tilbyr, noe som er svært ettertraktet blant studentene. I tillegg fremhever hun det tette samarbeidet mellom fagansatte og administrasjonen som en avgjørende faktor for å opprettholde en følelse av nærhet til studentene og studentmedvirkning.

- En høyskole som gir rom for faglig og personlig utvikling

Madeleine Trolle Stuedal tar en master i psykologi ved høyskolen, og hun sier at studieløpet av har hatt et fokus på anvendt kunnskap og et godt læringsmiljø.

Faglig har jeg vært veldig fornøyd med hvor stort fokus det har vært på hvordan vi kan bruke kunnskapen vi tilegner oss gjennom studiet, sier Stuedal, og fortsetter:

Og nå som jeg er i sluttspurten av masteroppgaven min, sitter jeg igjen med en opplevelse av en svært tilstedeværende og engasjerende fagstab, og en høyskole som gir rom for faglig og personlig utvikling i et godt og støttende læringsmiljø, sier hun.

Christoffer Minde Eriksen tar en bachelorgrad i organisasjonspsykologi, og han legger til sin egen erfaring som både stedlig og nettstudent, og fremhever den faglige dyktigheten til foreleserne og den gode støtten fra administrasjonen ved ONH.

Erfaringene mine fra stedlige studier er at foreleserne jeg har hatt har utvist en faglig dyktighet fra første stund, og de var flinke til å inkludere oss i klasserommet under diskusjoner. Erfaringen fra nettstudiene jeg tar nå, er at så langt gir de en ekstremt stor frihet ved siden av jobb og andre aktiviteter. Det er veldig enkelt for min del å planlegge studiehverdagen som nettstudent i en ellers travel hverdag, sier Christoffer.

Samlet sett viser disse resultatene at Oslo Nye Høyskole fortsetter å levere høy kvalitet på psykologistudiene sine, med en unik kombinasjon av faglig dyktighet, fleksibilitet og studentnærhet som setter standarden for psykologiutdanning i Norge.

Se alle våre psykologistudier her

Om Studiebarometeret 2023

• NOKUT har for tiende gang foretatt en studie om hvor fornøyde studentene er med sine studier og utdanningsinstitusjon i Norge.
  • Undersøkelsen heter Studiebarometeret og resultatene kan du finne på studiebarometeret.no
  • NOKUT sender undersøkelsen ut til omtrent 70 000 studenter som representerer så godt som alle universiteter og høyskoler i Norge.

ONH ble også breddehøyskolen med de mest fornøyde studentene i årets undersøkelse.
Les hele saken her →